För en tid sedan inträffade en dödsolycka på E4:an mellan Timrå och Härnösand när en så kallad EU-trailer plötsligt vek sig och blev en dödsfälla för en personbil.
En EU-trailer har en kort dragbil med två hjulaxlar och ett släp som kopplas direkt på själva dragbilen. Det är en dominerade typ ute i Europa där lastbilar får ha en maxlängd på 18 meter. Bland svenska åkerier är den däremot sällsynt – maxlängden för svenska lastbilsekipage ligger på runt 25 meter.
Drabbas av s k ”fällknivseffekt”
EU-trailern är också en en olycksdrabbad lastbilstyp, framförallt i halt väglag.
Flera studier har visat på fällknivseffekten, dvs när släpet trycker på bakifrån och drivhjulen inte har fäste. Följden blir att ekipaget viker sig utan möjlighet för chauffören att hantera situationen.
Härnösandspolitikern Jasenko Omanovic (S) sitter i Trafikutskottet och tog efter dödsolyckan upp frågan med Tomas Eneroth (S), minister ansvarig för trafikfrågor.
Frågan tas till EU-kommissionen
I sitt svar lovar nu Eneroth att ta upp frågan med EU-kommissionen, och han säger sig dela uppfattningen att den här typen av lastbilar utgör en trafikfara på svenska vägar.
”Ett problem som måste tas på allvar” menar Eneroth i sitt svar till Omanovic, och han säger sig beredd att undersöka frågan vidare och sedan ta upp problemet direkt med EU-komissionen.