Det är i en debattartikel i Dagens Samhälle som fyra regionföreträdare och ordföranden i Botniska Korridoren, Elvy Söderström (S), ger sin syn på hur framtidens järnväg ska se ut.
SVT Västernorrland har tidigare kunnat berätta att Nordlund förespråkar en idé som Trafikverket nu utreder. Det går ut på att inte bygga höghastighetståg mellan de tre största städerna utan istället satsa på höjd hastighet på hela det nationella järnvägsnätet. Man menar att det skulle kosta mindre, göra mycket större nytta och bli klart tidigare än höghastighetsbanorna.
Höghastighetsbanor för dyra
Med på tåget har Nordlund nu fått, förutom Elvy Söderström, Stina Höök (M) Regionråd i Region Värmland, Nils-Olov Lindfors (C) Regionråd i Region Norrbotten och Andreas Svahn (S), Regionstyrelsens ordförande i Region Örebro.
Debattörerna pekar på att Trafikverkets utredning visar att höghastighetsbanorna inte kan byggas inom den kostnadsram som satts upp. De menar att man får mer för pengarna om man satsar på en sammanhållen syn på järnvägsnätet istället för enskilda satsningar.
Sammanhållet nät
Nu vill man att regeringen växlar över till trafikverkets spår att bygga järnvägsnät för 250 kilometer i timmen mellan storstadsregionerna Köpenhamn, Göteborg, Oslo och Stockholm samt mellan Stockholm och Luleå.
Det skulle kraftigt minska dagens restider och skapa en ryggrad för transportsystemet skriver man.