Företagsbyggnader i en modern stil vid en sjö med en grön gräsmatta. Logotypen för Medtronic är synlig i förgrunden, vilket indikerar att byggnaderna tillhör företaget.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Så svarar Medtronics representant om den uppkomna situationen med deras operationsrobot på Sundsvalls sjukhus Här företagets huvudkontor i Minneapolis, USA. Foto: Jim Mone

Robottillverkaren: ”Tar sjukhusets anmärkningar på största allvar”

Publicerad

Efter att vi upprepade gånger sökt ansvariga på medicinteknikföretaget Medtronic om felen på operationsroboten på Sundsvalls sjukhus kommer ett mail.

”Vi har en öppen dialog med både sjukhuset och Läkemedelsverket”, skriver de till SVT.

I mailet till SVT står det att företaget är fast beslutet att tillsammans med Sundsvalls sjukhus hitta en väg framåt.

De svarar däremot inte på de frågor vi skickat. Bland annat dessa:

Operationsroboten på Sundsvalls sjukhus
  • Kan ni lösa problemen på 30 dagar?
  • Varför har ni haft personal på plats vid ingreppen?
  • Hur kan systemloggar ha raderats?

”Öppen dialog” med parterna

Regionen meddelade förra veckan företaget att man anser att de begått avtalsbrott och att företaget har 30 dagar på sig att åtgärda felen.

”Vi tar sjukhusets anmärkningar på största allvar och har en öppen dialog med både sjukhuset och Läkemedelsverket för att möjliggöra en öppen och tydlig bedömning av situationen.”

Hos tillsynsmyndigheten Läkemedelsverket svarar Helena Henriksson, gruppchef för säkerhetsövervakning, att de följer tillverkarens utredning för att bedöma om vidare åtgärder behöver vidtas.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Operationsroboten på Sundsvalls sjukhus

Mer i ämnet