– Det är häftigt att se. Särskilt som man vet vad dom fiskade upp i Härnösands hamn 1979. Det går knappt att tro att det är samma flygplan, säger Henrik O A Barkman som fanns på plats i Linköping för en föreläsning om det som utspelade sig för 73 år sedan.
Flyghistoria
Händelsen när en hel flygdivision från F14 i Halmstad slås ut på bara några timmar är en av svensk flyghistorias märkligaste. När bara minuter återstår till mellanlandning i Luleå stöter de tio planen på dåligt väder. Bara flottiljchefen som startat en halvtimme tidigare än de övriga kommer fram.
De andra nio tvingas vända och riktar istället in sig på Sundsvall/Härnösands flygplats. Men innan man kommer fram hinner även den stänga på grund av dåligt väder.
”Nödlanda där ni kan”
Ordern går ut till de övriga planen att nödlanda där de kan.
Ett fraktplan nödlandar på Storsjön öster om Midlanda. De andra planen av typ B18B – samma typ som nu renoverats – nödlandar på olika platser runt om i Västernorrland.
Två B18B landar på isen utanför Härnösand. Besättningarna var oskadda men planen sjunker på den nattgamla isen. Inte förrän 1979 – 33 år senare – bärgas ett av planen: Röd David.
Planet snart färdigställt
Renoveringen har sedan pågått i omgångar men närmar sig nu sitt slut. Redan 1989 var planet klart utvändigt, men då bara ett tomt skal:
– Vi hade gått och tittat på planet länge och tänkte att det vore ju kul om vi kunde lyfta in all utrustning i kabinen som hör till. Det har vi gjort nu, berättar Gösta Persson som tillhör renoveringsgruppen.
I höst överlämnas planet formellt till Flygvapenmuseeum.