• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Foto: Håkan Sjöström/SVT

”Ludde” nödlandade i Härnösand 1946

Uppdaterad
Publicerad

Gunnar ”Ludde” Lundin är 94 år och en av få som minns känslan av att klättra in i en SAAB B18B. Ännu färre har buklandat i full snöstorm med planet. I en intervju från 2016 berättar han om sina minnen.

Den 10 februari 1946 försvann flygplanet Röd Niklas. Gunnar ”Ludde” Lundin var 22 år vid tillfället och inkallad som värnpliktig mekaniker vid Hallands flygflottilj. Han minns fortfarande hur det kändes att kliva ombord i ett splitternytt flygplan vintern 1946.

– Till skillnad från andra plan då så gick man in underifrån på B18B, berättar Gunnar Lundin.

Gåtan Röd Niklas

”Bra för buklandning”

När ordern gick ut till samtliga flygplan om att ”nödlanda där ni kan” fick varje pilot försöka lösa uppgiften på eget sätt. Alla försökte landa på frusna sjöar och vikar men det gick bättre för vissa. De som fällde ut landningsställen fastnade i snön och slog runt. Bättre gick det för de piloter som valde att landa på buken:

– Det fanns en tjock pansarplåt under planet och den konstruktionen var det nog som räddade våra liv. Planet var bra för buklandning, visade det sig, den där snöiga vinterdagen 1946 i Härnösand.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Gåtan Röd Niklas

Mer i ämnet