Den 10 februari 1946 försvann flygplanet Röd Niklas. Gunnar ”Ludde” Lundin var 22 år vid tillfället och inkallad som värnpliktig mekaniker vid Hallands flygflottilj. Han minns fortfarande hur det kändes att kliva ombord i ett splitternytt flygplan vintern 1946.
– Till skillnad från andra plan då så gick man in underifrån på B18B, berättar Gunnar Lundin.
”Bra för buklandning”
När ordern gick ut till samtliga flygplan om att ”nödlanda där ni kan” fick varje pilot försöka lösa uppgiften på eget sätt. Alla försökte landa på frusna sjöar och vikar men det gick bättre för vissa. De som fällde ut landningsställen fastnade i snön och slog runt. Bättre gick det för de piloter som valde att landa på buken:
– Det fanns en tjock pansarplåt under planet och den konstruktionen var det nog som räddade våra liv. Planet var bra för buklandning, visade det sig, den där snöiga vinterdagen 1946 i Härnösand.