Det var natten mot Lucia som stormen Ivar slog till. Tiotusentals hushåll blev strömlösa och för många slutade även telefonin att fungera.
När myndigheterna nu börjar summera sina erfarenheter är det mobiltelefonin som väcker de största frågorna. Varför slogs mobilnätet ut och varför tog det så lång tid att laga?
– Idag är det viktigare att det mobila telefonnätet fungerar än det fasta nätet, men tyvärr var det stora problem med mobilnätet efter stormen. Med rätta bör allmänheten kunna ställa krav på att det fungerar bättre, säger Håkan Söderholm, försvarsdirektör vid länsstyrelsen i Västernorrland.
Viktig information dröjde
Nu summeras stormen Ivar och senare i vinter kommer berörda myndigheter att samlas för att diskutera erfarenheterna av ovädret. En av de som kommer att bjudas in är Göran Marby, generaldirektören vid Post och Telestyrelsen, den myndighet som är ytterst ansvarig för att telefonerna ska fungera i alla väder.
Länsstyrelsen i Västernorrland är inte fullt nöjd efter det senaste ovädret. Det brast när det gäller reservkraft till mobilmasterna och i vissa fall dröjde det flera dygn innan elnätbolagen och länsstyrelsen fick information om vilka områden och vilka mobilmaster som var viktigast att prioritera.
– Den informationen borde vi ha inom några timmar, men dröjde i vissa fall flera dagar. Det är inte bra och jag anser att Post och Telestyrelsen borde skärpa kraven gentemot teleoperatörerna, säger Håkan Söderholm.
PTS skärper tonen
Så kan det också bli. När Mittnytt tar kontakt med Post och Telestyrelsen får vi beskedet att det kan bli en skärpning av föreskrifterna, men då troligen på marginalen.
– Vi vill förtydliga reglerna och slå fast hur många timmar mobiltelefonin skall fortsätta att fungera efter det att ett strömavbrott har inträffat. Hur många timmar har vi inte bestämt ännu, säger Staffan Lindmark, jurist vid Post och Telestyrelsen.
En grundförutsättning är att teleoperatörerna finns på en kommersiell marknad och att regelskärpningar och ökade krav kommer att leda till prishöjningar för kunderna. Post och Telestyrelsens förändringar av regelverket genomförs alltså med varsam hand. Idag finns inga krav på reservkraft i mobilmasterna, det finns inte ens krav på reservbatterier i masterna även om det ofta finns.
Krav på reserver
Backup i form av batterier klarar emellertid att hålla mobilmasterna igång under korta stunder och konsekvensen blev ett mobilnät som slogs ut på bred front. På morgonen efter stormen fungerade fortfarande mobiltelefonerna i Västernorrland och Jämtland, men i takt med att timmarna gick tog batterierna slut och nätet slocknade.
Nu överväger Post och Telestyrelsen att införa tvingande krav på reservkraft eller batterier. Men någon revolution blir det som sagt inte. Idag kan teleoperatörerna själv bestämma om det ska finnas reservkraft eller reservbatterier. I framtiden blir det ett krav.
– De telekunder som ställer högre krav på sin telefoni måste försäkra sig om detta på egen hand genom att ställa högre krav på sin teleoperatör eller att vända sig till flera operatörer, säger Staffan Lindmark.