Det rör sig om två rättsprocesser som dragits igång av Deutsche Bahn. En stämning har lämnats in till en domstol i Berlin och rör axlarna och vagnarnas förmåga att luta i kurvorna. Problemen har drabbat 200 regionaltåg. Den andra stämningen har lämnats in i München och rör fel på tågens bromssystem. Dessa problem har även drabbat pendeltåg. De aktuella tågen levererades i början av 1990-talet.
Bromsfelen har lett till att tågen oftare måste stå på verkstad och när de är i trafik måste de framföras med låg hastighet. Enligt den tyska tidningen Sueddeutsche Zeitung rör stämningen ett belopp på 1,43 miljarder kronor.
SVT Mittnytt har under lång tid rapporterat om de problem som drabbat de tåg av typen Coradia Nordic (X62) som trafikerar Botniabanan. Dessa tillverkas av fransk-tyska Alstom och affären var värd nära en miljard.
I januari stoppade inköpsföretaget Transitio betalningarna till Alstom. Dessa skulle återupptas i takt med att problemen löstes. Men trafiken på sträckan Umeå-Luleå står fortfarande helt stilla.