Europaparlamentet har röstat igenom förordningen för ett sammanlänkat Europa, CEF. Beslutet innebär att norra Sverige kommer med på kartan över EU:s mest prioriterade infrastruktur.
– Det här bekräftar norra och mellersta Sveriges betydelse för hela EU:s ekonomi, säger Joakim Berg som är projektledare på Botniska korridoren.
Stora projekt måste bli klara
Ett av EU:s mål är att det 2030 ska vara möjligt att köra långa och tunga tåg längs hela den botniska transportkorridoren. Då måste Nya Ostkustbanan, Norrbotniabanan och Godsstråket genom Bergslagen färdigställas.
För Sveriges del innebär det också att upp till trettio procent av investeringskostnaderna vid byggandet av järnväg längs Botniska korridoren kan betalas av EU.
I klippet ovan hör du mer av Joakim Berg och betydelsen av EU-beslutet.
Botniska korridoren
Botniska korridoren är inte ett enskilt järnvägsprojekt utan består av flera olika delar. Den är en del av det europeiska stomnätet och knyter samman Europa. Den utgör Sveriges enda järnvägskoppling till Finland, samt är via Mittbanan, Malmbanan och Atlantbanan en koppling till Norge och Arktis.
I söder ansluter den Botniska korridoren de norra regionerna med Göteborgs hamn och internationell trafik via järnvägsnavet i Hallsberg och godsstråket väster om Vänern.
I och med EU:s beslut är nu Botniska korridoren en av EU:s stomnätskorridorer.
Källa: Botniska korridoren