Resebolaget kontaktade Pär Nilsson drygt en månad innan själva resan. I ett mejl uppmanades Pär att boka en ny resa, till dagspris, eller få en voucher, en sorts kupong, för en framtida resa.
– Dagspriset motsvarade naturligtvis inte det vi bokat resan för. Ingenstans stod det att jag kunde få pengarna tillbaka. Jag fick påpeka att paketreselagen, samt de villkor som Detur själva har, säger att vi har rätt att få pengarna tillbaka, säger Pär Nilsson.
Pengarna tillbaka fick Pär, för samtliga biljetter, men han tycker att bolaget kunde varit tydligare i sitt mailutskick.
– Det är fult gjort att man själv måste ta reda på att man är berättigad pengarna tillbaka, säger han.
Dyrare resor under samma period
Enligt Detur ställdes resan in då de inte lyckats fylla flygen med tillräckligt många resenärer, men nya resor till samma destinationer har funnits tillgängliga, under samma period, till ett betydligt högre pris.
Skulle du säga att det är som att man istället ska boka den nya resan som var dyrare?
– Så kändes det absolut. Och så ska man betala x antal till per person. Det känns som att Detur gjort det här för att få in pengar, de har sålt 10 000 resor för 1 000 kronor styck för att få in tio miljoner, säger Pär Nilsson.
Hör Pär Nilssons tankar om Deturs inställda resor i klippet ovan.