Som en del av det stora projektet E4 Sundsvall invigdes Sundsvallsbron under pompa och ståt av kung Carl XVI Gustaf den 18 december 2014. Den kostade 1,9 miljarder att bygga och många glada bilister började rulla över bron, men efter ett par månader infördes en broavgift för varje fordon.
Det kostar nio kronor för en personbil och 20 kronor för tunga fordon att passera. Avgiften var hett omstridd och många kände sig lurade av att, inte minst, Sundsvallsborna skulle tvingas betala för den riksangelägna bron över Sundsvallsfjärden.
Många Sundsvallsbor svor att de aldrig skulle åka över bron, och en av dem träffar du här.
Skulden minskar snabbt
Det är den del av kostnaden för bron som består av ett lån från Riksgälden, 1,3 miljarder kronor, som trafikanterna ska betala. När avgiften infördes beräknade Trafikverket att den skulle vara betald efter ungefär 35 år.
År 2022 gjordes en ny beräkning och då konstaterade Trafikverket att det skulle räcka med 28 år innan avgiften skulle kunna plockas bort.
Många drabbas av dyra avgifter
Nu har SVT Västernorrland begärt ut uppgifter om hur betalningen av broavgiften fortsatt. Till och med sista juni i år hade trafikanterna betalat in totalt 622 miljoner kronor, en stor del består av försenings- och tilläggsavgifter, och om avgifterna fortsätter rulla in i ungefär samma takt visar våra beräkningar att bron skulle kunna bli avgiftsfri redan inom 12-13 år.
Siffrorna kommer från Transportstyrelsen som tar in broavgiften, men det är Trafikverket som hanterar bron och de kommer inte göra någon ny prognos förrän tidigast nästa år.
I videon kan du se hur broavgiften utvecklats och höra hur vi gjort vår beräkning.
Fotnot: Förutom betalningstakten av broavgifterna är det räntan på lånet från Riksgälden som påverkar hur snabbt lånet kan vara betalt. Och som alla vet är det svårt att förutspå den framtida räntan.