– De primära kostnaderna i och med det här är ju dels för de ersättningsbussar vi tvingas ta in, men också för de biljetter vi inte kan sälja just på grund av att avgångarna ställts in, säger Norrtågs tekniske chef Olle Tiderman.
Huvudman är alltså Norrtåg, en operatören är Botniatåg som också är trafikansvarig – och får stå för att ersättningsbussar sätts in i stället för de inställda tågavgångarna.
Kostsamt kalas
Under torsdagen var det totalt ett 30-tal avgångar i hela Norrland som ställdes in. På sträckan Sundsvall-Duved handlade det om tio uteblivna avgångar, från Sundsvall mot Umeå sju.
Ersättningsbussarna blir förstås ett kostsamt kalas. Hur kostsamt vill Botniatåg inte avslöja – det är affärshemligheter. Men det rör sig om i vart fall sexsiffriga belopp.
Botniatåg får kostnaderna
SVT: Vem eller vilka är det som får ta de här kostnaderna i slutänden?
– Det är ju operatören, i det här fallet Botniatåg. Men om det visar sig att det är konstruktionsfel eller liknande på tågen som ligger bakom så kan ju operatören i sin tur kräva tågleverantören på ersättning, säger Olle Tiderman.
Tillverkade i Tyskland
Botniatåg, som ägs av SJ till 40 procent och tyska Deutsche Bahn till 60 procent, kan alltså kräva tågleverantören på pengar för att produkten, alltså tågen, inte går som de ska.
Det handlar om två tågmodeller, franska Alstom och kanadensiska Bombardier, båda tillverkade i Tyskland. De flesta av Norrtågs tåg är av fabrikatet Alstom.
Rad av problem
De skulle klara svenska vinterförhållanden – sades det.
Men de direkt vinterrelaterade problemen har avlöst varandra under de tre vintrar som Norrtåg drivit trafiken norrut och västerut från Sundsvall. Och nu börjar även de luttrade norrländska resenärerna att få nog.
– Vi är ju alla mycket bekymrade över att problemmängden är så stor som den är. Det här ju inte alls bra, det är alla berörda parter eniga om, säger Olle Tiderman.