Foto: SVT

Transports medlemmar jobbar övertid i strejkhamnar

Uppdaterad
Publicerad

Det hettar till i hamnkonflikten sedan Transportarbetareförbundets medlemmar tagits in på övertid i Tunadalshamnen i Sundsvall för att minska effekterna av strejkåtgärderna.

I Tunadalshamnen i Sundsvall har hamnbolaget tagit in personal anslutna till Transport för att kompensera sig för följderna av hamnarbetarförbundets strejk. I viss utsträckning har Transports personal också arbetat övertid.

Facklig strid

Det här väcker reaktioner hos Svenska Hamnarbetarförbundet som just nu genomför punktstrejker i 15 svenska hamnar för rätten att teckna lokala avtal.

Hamnkonflikten Västernorrland

– Vi har inga synpunkter på att transports medlemmar genomför sina ordinarie arbetspass men att jobba övertid känns inte ok. Där går gränsen, säger Henrik Henriksson som är hamnarbetare i Tunadalshamnen och medlem av hamnarbetarförbundets förbundsstyrelse.

Transport kritiskt

I Sundsvalls Hamn är hälften av stuveriarbetarna anslutna till vardera hamnarbetarförbundet och Transportarbetareförbundet. Transport har tidigare betecknat hamnarbetarförbundets konfliktåtgärder som olyckliga och oansvariga:

– Agerandet drabbar svenska hamnarbetare, det drabbar svensk import och exportindustri och i förlängningen riskerar det att drabba även klimatet om fler transporter flyttas över på väg, säger Peter Winstén, avtalssekreterare i Transportarbetareförbundet.

Inte ett normalfall

Nu djupnar konflikten ytterligare. Till SVT säger Peter Winstén att man normalt skulle vara försiktig med att arbeta övertid för att bistå arbetsgivaren i en en konfliktsituation, men att situationen är annorlunda just nu.

– Vi är ju bundna av fredsplikt under vår avtalsperioden och i avtalet finns övertidsregler som innebär att man kan beordra övertid eller att medlemmen väljer att jobba övertid frivilligt. I normalfallet brukar vi inte göra sånt om det går att undvika men vi vill samtidigt värna arbetstillfällena i hamnarna, säger Winstén.

Gammal konflikt från 70-talet

Konflikten mellan Transportarbetareförbundet och Hamnarbetarförbundet är inte ny utan går tillbaka till 1972 då ett stort antal stuveriarbetare uteslöts ur LO-förbundet Transport och startade eget.

Transport har sedan tidigare avtal i de 15 berörda strejkhamnarna och hänvisar till detta avtal när hamnarbetarförbundet gått ut i konflikt för att teckna ett eget kollektivavtal med arbetsgivaren.

– Vi upplever att de vill tränga ut oss och då skulle det vara märkligt om vi stöttade dem.

Dålig stämning

Men riskerar inte det här att skapa en dålig stämning mellan hamnarbetarna?

– Det är klart att det finns en sådan risk men när hamnarbetarförbundets avdelning 4 vid APM Terminals hade konflikt i Göteborg så flyttades gods till andra hamnar och då jobbade hamnarbetarförbundets medlemmar gladeligen övertid för att ta hand om det godset, så dom har ingen anledning att hoppa på oss idag, säger Winstén.

Fotnot: Texten är korrigerad avseende konflikten vid APM Terminals i Göteborg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Hamnkonflikten Västernorrland

Mer i ämnet