Flygtrafiken i Kramfors säkrad – staten satsar mångmiljonbelopp på flygplatsen

Publicerad

Det nya regementet i Sollefteå och den planerade storsatsningen på flygbränsle i Långsele gör att behovet av en flygplats i området ökar. Och staten har beslutat att fortsätta hålla Höga kusten airport under armarna med nya skattemiljoner, trots att bolaget som flyger på Kramfors nu tvingas böta för att man inte uppfyllt sin flygplikt.

Amapola Flyg AB har avtal med Trafikverket om att bedriva regelbundet flygtrafik mellan Kramfors och Arlanda. Staten ersätter bolaget med drygt 23 miljoner kronor årligen för att utföra uppdraget. Men det senaste året har det blivit en del inställda eller försenade turer.

– Ja, men det är ganska normalt och vi tycker att Amapola sköter sig bra, säger Bosse Andersson, utredningsledare på Trafikverket.

Bristerna det senaste året innebär att Trafikverket nu beslutat att reducera ersättningen med drygt 50 000 kronor i vite. Kramfors är en av de flygplatser i landet som omfattas av den så kallade allmänna trafikplikten, det vill säga att utan statens ersättning skulle det inte vara lönsamt att bedriva flygtrafik på flygplatsen.

– Det behövs trafik även i de mer perifera delarna av landet för att man ska kunna hålla ihop landet, säger Bosse Andersson.

Ny upphandling på gång

Nu står Trafikverket i startgroparna för att starta en upphandling av flygtrafiken i landet för ännu en period, till hösten ska upphandlingen avgöras. Om det är någon annat bolag än Amapola som är intresserade av att flyga till och från Höga kusten airport återstår att se men trafiken kommer troligen att ske i något mindre omfattning.

– Ja, efter pandemin har vi räknat med att kravet på antalet flygstolar kommer att bli något mindre än i nuvarande avtal, säger Bosse Andersson, utredningsledare på Trafikverket.

Hör Bosse Andersson berätta mer i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.