Örnsköldsviks kommun har investerat 25 miljoner kronor i kombiterminalen i Arnäsvall som stod klar 2008, två år innan Botniabanan invigdes. Tanken var att Örnsköldsvik skulle ta upp konkurrensen om godstrafiken på järnvägen.
– Förhoppningen var att vi skulle få ett tåg ankommande och avgående varje morgon och kväll, konstaterar mångårige terminalchefen Claes Ödmark.
Men nästan sju år efter starten har det fortfarande inte blivit någon snurr på verksamheten. Få godståg väljer att lasta om i Arnäsvall och tekniken är redan föråldrad. Eldrivna lok kan exempelvis inte köra in på området av egen maskin, utan måste få hjälp av diesellok.
– Problemet från början var att banan inte var klar och när den kom igång hade vi tappat två år, sedan upphörde dispensen på signalsystemet IRMTS och vi har heller inte en fungerande tidtabell, säger Claes Ödmark.
Kostar kommunen miljoner varje år
Kombiterminalen ägs av det kommunala dotterbolaget Örnsköldsviks hamn och logistik. Hans Selling, vd för moderbolaget Rodret med ansvar för samtliga dotterbolag, konstaterar att verksamheten inte är någon bra affär för kommunen.
– Så här kan det inte fortsätta. Det här kostar ett antal miljoner per år.
– Samtidigt, eftersom det finns ett misstroende från industrin att nyttja järnvägen i transporter, så är det svårt. Här krävs det också att man från statens sida ser till att plocka fram underhållspengar så att järnvägsnätet fungerar här uppe i norrland, säger Selling.
Terminalchefen säger upp sig
Terminalchefen Claes Ödmark har dock fått nog. Han upplever situationen som hopplös och har sagt upp sig. Han slutar efter sommaren.
– Man har försökt med näbbar och klor att hitta trafiker och lösningar, men nu finns det ingen förlängning på det här.
Men trots att terminalen kostar kommunen stora pengar, finns det ingen politisk vilja att avveckla verksamheten. Kommunalråd Glenn Nordlund säger att ha vill se utveckling av verksamheten i samarbete med Trafikverket.
Efterlyser samarbetspartners
En ny kartläggning genomförd på uppdrag av Örnsköldsviks kommun och Trafikverket visar att det skulle kosta mellan omkring 10 miljoner kronor att modernisera terminalen.
– Om det här ska klara sig är det jätteviktigt att vi hittar samarbeten med Umeå eller Sundsvall. De investerar så mycket pengar så vi inte får bli en konkurrent, utan vi måste göra så att de kanske till och med är med och medinvesterar i det här. Det tror jag är en framgångsfaktor, säger Hans Selling.