Uppemot 22 000 fordon passerar E4:an genom centrala Örnsköldsvik varje dygn och är upphov till bland annat buller och luftföroreningar.
Trafikverket och Örnsköldsviks kommun har under flera år jobbat för en lösning på problemet. I en förstudie som gjorts fanns två alternativ. Dels en tunnel genom centrum och dels en tunnel genom Åsberget norr om stan.
Åsbergstunnel bäst
Nu har Trafikverket bestämt sig för att förorda Åsbergstunneln. Detta eftersom alternativet ger större möjligheter till smidiga trafikplatser både norr och söder om tunneln.
Inga pengar
Sedan 60-talet har man diskuterat en lösning på E4-problemet. Men gång på gång har dock Örnsköldsvik blivit utan pengar när Trafikverket fastställt sina nationella planer. Inte heller nu finns några pengar avsatta för projektet.
– Även om vi inte har finansiering klar så är beslutet ändå ett steg närmare ett genomförande av projektet. Som nästa steg kommer vi att göra en översiktlig analys av alternativa finansieringsformer säger Per-Henrik Fräjdin, åtgärdsplanerare på Trafikverket i ett pressmeddelande.
Redan 2013 lanserades idén om att göra tunneln till en betaltunnel.
Befintlig väg rustas upp
I väntan på den nya sträckningen arbetar Trafikverket och kommunen tillsammans med för att förbättra säkerhet och miljö längs den befintliga E4. Farliga korsningar ska byggas bort.