Elever på ABB-gymnasiet i Västerås.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Rebecca Stafford och Lavin Bamarni, båda elever på ABB-gymnasiet, bjöd in tjejer från högstadiet för att de skulle få testa teknikämnet. Foto: Robert Gustavsson/SVT

Elever på ABB-gymnasiet i Västerås vill få fler tjejer att plugga teknik: ”Vi är lika bra som killarna”

Publicerad

Teknikelever på ABB-Gymnasiet bjöd in tjejer och icke-binära i årskurs 8-9 för att få dem intresserade av teknikämnet och för att fira minnet av teknikpionjären Ada Lovelace. Nu hoppas de att det blir en återkommande tradition.

– Teknikintresset är inte bara för killar och vi är lika bra som killarna, säger Lavin Bamarni, elev på ABB-gymnasiet och en av arrangörerna.

Redan 1842 förutsåg teknikpionjären Ada Lovelace vad framtidens datorer skulle kunna göra. Trots det utgör kvinnor en minoritet inom yrken med teknik.

För att få fler tjejer och icke-binära att förstå att det är kul att jobba med teknik så bjöd Rebecca Stafford och Lavin Bamarni, båda elever på ABB-gymnasiet, in tjejer från högstadiet för att de skulle få testa teknikämnet.

– Jag hade själv velat fått testa det praktiska lite mer. Det tar fram intresset som man kanske redan har, säger Rebecca Stafford.

I klippet får du höra vad eleverna tyckte om teknikdagen.

Ada Lovelace – kvinnan bakom den första algoritmen

• Ada Lovelace skrev det första inlägget om vad som nu kallas för artificiell intelligens. Hon förutsåg också att framtidens datorer inte bara kunna programmeras för att räkna, utan även skriva, rita och skapa musik.

• Ada Lovelace föddes den 10 december 1815 i London, dog 36 år gammal, 1852.

• 1842 skapade hon den första algoritmen.

• Hon har i modern tid bland annat firats av Google och gett namn till ett programmeringsspråk (Ada).

Källa: Internetstiftelsen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.