Vid centralstationen i Västerås snurrar taxibilarna. De senaste tre, fyra åren har de som är kopplade till digitala plattformsbolag, som Uber och Bolt, blivit många fler. Apptaxibolagen har tagit en allt större del av marknaden, bekräftar chaufförer, bolag och fackförbund för SVT.
Men apptaxi-chaufförer SVT pratar med är inte nöjda. Fler och fler kommer fram för att prata med SVT:s reporter och för att berätta sin historia. Förarna tycker att appbolagen tar en för stor del av pengarna de kör in, och att de redan låga priserna gör det svårt att få en lön att leva på.
Långa pass och sex dagar i veckan
Flera av dem säger att de jobbar 13-timmarspass, sex dagar i veckan, för att det ska gå ihop.
– I dag är det 90 kronor för 6 kilometer. En pizza kostar 150 i dag i Sverige, jag vet inte hur de räknar, säger en chaufför som SVT träffat.
En av chaufförerna har en envis hosta. Hans läkare har förordat en veckas sjukskrivning, men det går inte enligt mannen:
– För då blir det konkurs och Kronofogden.
Hur ser du på ditt eget ansvar för trafiksäkerheten?
– Jag tar ansvar. Om jag inte känner mig pigg så kör jag inte, säger Ahmad Mahmoud.
I klippet: ”En kund frågade hur jag kan försörja min familj?” – hör apptaxiförarnas berättelser.
Uber och Bolt delar inte chaufförernas bild
SVT har försökt träffa företrädare från Uber och Bolt, men företagen har i stället skickat skriftliga svar på frågorna. De skriver bland annat att de ”följer lagar och regler”.
I klippen nedan redovisar SVT:s reporter bolagens svar på kritiken.
Apptaxibolagen Uber och Bolt svarar på förarnas kritik
Så fördelas pengarna från en resa med apptaxi
Så funkar apptaxi
Uber och Bolt kopplar kunder till taxichaufförer via appar, och tar en serviceavgift på 25 procent respektive 23 procent. Chaufförerna kan arbeta för flera företag samtidigt, då inga exklusivitetsavtal finns. Dessa appbolag är en del av ”gigekonomin”, där 45 miljoner EU-medborgare förväntas arbeta under 2025.
Chaufförerna är egna företagare eller anställda via åkerier, inte av appbolagen. För att köra taxi i Sverige krävs taxiförarlegitimation och taxitrafiktillstånd. Uber och Bolt kräver inte kollektivavtal för anslutna åkerier. Priserna varierar med dynamisk prissättning, vilket gör resor dyrare vid populära tidpunkter.
Källor: EU, Uber, Bolt, Regeringskansliet, Transportstyrelsen