Man står bredvid en taxi. Han pratar med föraren genom fönstret.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”De tjänar ingenting – och vi tjänar ingenting”. Taxichaufförer SVT träffar vid centralstationen i Västerås ser ingen vinnare när apptaxibolagen tvingar ordinarie bransch att sänka priset. Foto: Liv Elgenklöw/SVT

Konkurrensen från apparna tvingar taxi att sänka priset: ”De kör nästan gratis”

Publicerad

De har gått från att knappt hinna ta rast på helgkvällar – till att sitta vid ratten och rulla tummarna. Taxichaufförer i Västerås beskriver hur apptaxins modell har satt branschen i gungning.

– Det går nästan inte, de kör nästan gratis, säger taxichauffören Basel Saadoun.

Alla taxichaufförer som SVT Nyheter Västmanland pratat med säger samma sak: det är klart att kunderna väljer det billigaste. Och det verkar allt som oftast betyda en resa med något av plattformsbolagen Bolt eller Uber.

När SVT som exempel kollar priset att åka från Västerås till Eskilstuna en vardag vid 09-tiden, kostar det cirka 1 350 kronor med lokala taxibolag – medan priserna hos ett av appbolagen är under 400 kronor.

Samtidig berättar chaufförer inom apptaxin för SVT att de måste jobba olagligt många timmar för att få ihop en lön att leva på.

Konkurrensen sänker taxipriser

För att möta konkurrensen från Bolt och Uber har Cabonline, som äger Västerås taxi, sänkt sin framkörningsavgift från 86 kronor till 46 kronor.

Cabonline säger sig se positivt på konkurrens eftersom det driver på förbättring och utveckling. Dock ställer de sig tveksamma till om appbolagens redovisning sker på rätt sätt alla gånger. Uppgifter om fusk lyftes i en granskning av Expressen.

– Vi skulle välkomna att samhället kom in och granskade den här branschen, säger Daniel Lindström, Sverigechef på Cabonline.

Delar inte bilden

SVT har försökt träffa företrädare från Uber och Bolt, men företagen har istället skickat skriftliga svar på frågorna. De skriver bland annat att de ”följer lagar och regler”. I klippen nedan redovisar SVT:s reporter bolagens svar på kritiken.

Apptaxibolagen Uber och Bolt svarar på förarnas kritik

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.