Annica måste jobba hårdare för att få kunder till skönhetssalongen i Västerås

Uppdaterad
Publicerad

Produkter som kostar mer, färre kunder och högre avgifter för bankkortsköp. Det är några av sakerna som Annica Green, som driver en skönhetssalong i Västerås, fått känna av sedan inflationen började stiga.

Hon är auktoriserad hudterapeut och haft egen firma sedan 1991. Under åren har Annica Green varit med om flera toppar och dippar – och är van med att det är fler bokningar vid jul och innan sommaren.

Med inflationen har mycket förändrats. Hon ser inga bokningsmönster längre. 

– Det störtdök i september. Kunderna är räddare för att boka med lång framförhållning och även stamkunderna bokar med längre intervaller emellan, berättar hon.

Fått ändra arbetstiderna

För att få verksamheten att gå runt har Annica fått vidta flera åtgärder. Bland annat har hon fått justera arbetstiderna. 

– Jag har försökt jobba mer med sociala medier, skickat ut information till stamkunder om att det finns lediga tider och så blir det mer kvällar och helger än vad man egentligen skulle önska, säger hon.

I klippet berättar hon om den senaste tidens utveckling och vad hon tror verksamheten klarar av.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.