Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Foto: Hanna Eklund/SVT

Så har Blåsboskolan anpassat klassrummen och lärmiljön: ”Här ska alla kunna nå sin fulla potential”

Uppdaterad
Publicerad

Oavsett adhd, annan diagnos eller ingen diagnos – på Blåsboskolan i Västerås jobbar man hårt för att skapa pedagogiska klassrum anpassade efter varje barns specifika behov.

– Vi tycker att den fysiska lärmiljön är den tredje pedagogen, säger Maria Hising som är rektor på skolan.

Enligt flera BUP-chefer SVT Nyheter Västmanland pratat med är samhället och i synnerhet skolan en bidragande orsak till att allt fler söker hjälp mot koncentrationssvårigheter och andra symtom som är kopplade till adhd.

– Jag vet inte vad orsaken till den stora ökningen av adhd-diagnoser är, men jag tror att varje barn behöver få komma till skolan och känna sig sedd, bekräftad och lyckas – att vi skapar trygga barn som får goda förutsättningar, säger Blåsboskolans rektor Maria Hising.

ADHD

Hon trycker också på vikten av rörelse, både på gymnastiklektioner och i klassrummet, samt en god dialog mellan skola, föräldrar och barn- och ungdomspsykiatrin.

Vissa tror att det vore bättre att gå tillbaka till en lite mer gammaldags skola, med ökad tydlighet och andra krav?

– Våra lärare är väldigt tydliga och vi pratar mycket om ett tryggt ledarskap, vilket vi menar ger trygga barn, jag tror inte på att gå tillbaka till katederundervisning och bänkar i raka rader.

I klippet visar rektorn hur ett klassrum på Blåsboskolan ser ut och vad sakerna på bänkarna kan användas till.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

ADHD

Mer i ämnet