Applicering av hudvårdsprodukter, vackra bakgrunder i produktvideor och paketöppning. Det är några exempel på vad en UGC-video kan innehålla. Cecilia Lindh på Mälardalens Universitet (MDU) forskar inom marknadsföring och digitalisering, och hon har också gjort flera studier om influencer marketing.
Inser att de kan få betalt
Nu senast har hon tillsammans med studenter på internationella marknadsföringsprogrammet på MDU undersökt ett fenomen som har flera år på nacken, men fått nytt liv.
– Användarrecensioner online av produkter är inget nytt, men nu har användarna insett att de kan få betalt för att visa upp produkter framför kameran, och företagen har insett vilket genomslag det får, förklarar hon.
Det är just det som är den stora skillnaden mellan att jobba som influencer och UGC-kreatör. Med UGC behöver kreatören inte publicera innehållet i sina egna kanaler – utan materialet publiceras på företagets sociala medier.
”Företagen är nöjda med genomslaget”
Studenterna som ingått i en fokusgrupp har i undersökningen jämfört sina sociala medier-flöden och kollat närmare på hur kreatörer jobbar.
– För ett år sedan var det inget om UGC i flödet, men nu är det mycket mer, och kreatörer lägger till UGC i sina profiler på Tiktok och Instagram. Det är främst kreatörer som visar upp hur de jobbar och ger tips till andra som vill börja jobba med UGC, berättar studenten Emma Svanberg som går andra året på utbildningen.
Spår en ökning
Vidare menar forskaren Cecilia Lindh att användarna kommer få se mer av UGC de kommande åren:
– Företagen är så nöjda med vilket genomslag innehållet får och det är betydligt mer värdefullt att betala flera kreatörer för en video än att lägga samma summa på en reklamkampanj i tv. Det eftersom UGC-videos når rätt målgrupp direkt. Det här kommer att utvecklas mer, berättar hon.
Följ med i klippet ovan när forskaren Cecilia Lindh träffar sina marknadsföringsstudenter för att djupdyka i UGC-trenden.