När kreatören Stefania ”Steffi” Scrieciu från Västerås scrollade Tiktok-flödet fick hon upp videos om UGC – user generated content. Det var drygt ett år sedan och blev starten på en ny karriär.
– UGC var stort innan det kom till USA och jag lärde mig allt om det på Tiktok. När jag sedan som influencer skrev till företag för att fråga om samarbeten slängde jag in en fråga om de även var intresserade av att köpa UGC – och de nappade, berättar hon.
Jobbar från Bali
Under 2023 har allt fler börjat jobba med user generated content, det vill säga reklam som användare skapar. Det märker Stefania Scrieciu, som även jobbar med att coacha andra som vill komma igång med att skapa UGC. Skillnaden mellan att jobba med UGC och influencer marketing är att med UGC blir kreatören inte ansiktet utåt för varan och behöver heller inte publicera innehållet i sina egna kanaler – allt publiceras i företagens sociala medier.
Stefania Scrieciu jobbar på distans från Bali, vilket hon tycker är en av fördelarna med att jobba som UGC-kreatör. Men hon ser också nackdelar.
– Om man endast jobbar med UGC är det väldigt fluktuerande. Under sommaren är det färre jobb, medan under exempelvis Black Friday blir det fler. I början kan man känna sig orolig, men med tiden lär man sig hur det fungerar.
Kan man lite på innehållet? I klippet ovan berättar Stefania hur hon upplever det senaste årets förändringen med UGC.
Lista: Det här är UGC