“Västerås Digital Airport” kan flygplatsen i så fall komma heta. En flygplats där alltifrån incheckning till snöröjning ska ske automatiskt, med hjälp av tekniken 5G. Även drönare ska då kunna användas, både till varutransporter och persontransporter. Det här skulle minska flygplatsen kostnader, menar Simonsson.
– Det är en spännande möjlighet för industri-Sverige och för Västerås, säger Bengt Simonsson, projektledare. Han menar också att det här skulle minska flygplatsens kostnader.
Aktörerna bakom idén är Bengt Simonssons företag, som är knutet till Kungliga Tekniska högskolan, samt en grupp stora industriföretag. Luftfartsverket ska också vara involverade.
Västerås flygplats passar projektet
Projektet startades 2018 och det var då inte bestämt att man skulle rikta in sig på Västerås flygplats.
– Vi har sonderat flera flygplatser men kommit fram till att Västerås uppnår högst antal samlade poäng. Vi har en lång, hård landningsbana där man kan landa med tung trafik och vi har närheten till industrin, säger Bengt Simonsson.
Tanken är att Västerås ska bli navet för satsningen på automatiserade flygplatser. I projektet har man räknat med att det finns omkring 40 000 flygplatser runt om i världen som hotas med nedläggning och som skulle kunna hjälpas på det här sättet.
På sikt pratar Bengt Simonsson också om att drönare på Västerås flygplats ska kunna leverera varma matlådor inom äldreomsorgen.
Finansieringen oklar
Förslaget innehåller ingen färdig finansiering, men Bengt Simonsson lobbar för att flera aktörer utanför projektgruppen, ska gå ihop. Så som Länsstyrelsen i Västmanland, Region Västmanland och Västerås stad. Förslaget innebär att Västerås stad ska fortsätta äga flygplatsen.
Enligt Bengt Simonssons kan den automatiserade Västerås flygplats vara klar år 2023.
I klippet ovan berättar kommunalrådet Anders Teljebäck (S) och oppositionsrådet Elisabeth Unell (M) vad de tycker om förslaget.