Branden i en radhuslänga på Bäckby i Västerås i augusti, orsakades sannolikt av ett elcykelbatteri på laddning. Andra exempel är explosionen i en fastighet i Linköping och storbranden i Norrköping förra året.
På fem år mer än fördubblades bränderna med elcyklar och elsparkcyklar inblandade. Från 24 stycken 2019 till 61 stycken 2023.
Det visar händelserapporter från landets räddningstjänster som MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, nyligen sammanställt.
Samtidigt är mörkertalet stort. Om bränderna noteras beror på hur befälen antecknat i rapporterna. Alla gånger larmas heller inte räddningstjänsten ut.
– I förhållande till antal fordon, så tror vi inte att vi har någon ökning. Men i och med att antalet produkter hela tiden blir så många fler så kommer också bränderna bli fler och fler personer drabbas, säger Ulf Bergholm, olycksutredare på MSB.
Speciellt med litiumbatterier är att brandförloppet kan vara väldigt snabbt, enligt MSB som följer utvecklingen noggrant.
Brand på spisar är dock fortfarande den vanligaste brandorsaken i svenska bostäder. De ligger på mellan 1500 och 2000 per år, som jämförelse.
I videon: Så laddar du elcykeln säkert – brandingenjörens fem tips.
MSB:s råd om laddning
- Var uppmärksam på skador på batterier – ett skadat batteri har en större risk att börja brinna.
- Ladda på hårt underlag med avsedd och CE-märkt laddare. Ladda inte i till exempel sängen eller nära liknande, brännbara material.
- Byt ut elektrisk utrustning som har synliga skador, luktar bränt eller låter konstigt. Som trasiga elkontakter eller klämda sladdar.
- Undvik om möjligt laddning i hallen. Hallen är oftast den ordinarie, och i vissa lägenheter den enda utrymningsvägen och ska inte vara blockerad genom brand.
- Var vaken vid laddning och ha brandvarnare så ökar chanserna att tidigt upptäcka brand.
Källa: MSB