Som fyraåring fick Elliot diagnosen autismspektrum och adhd. Något som gjorde det svårt för honom när han började i förskoleklass. Där förväntades han sitta still, lyssna och koncentrera sig, vilket gjorde honom olycklig och utåtagerande.
– Jag mådde inte bra. Det var för mycket folk. Jag kunde till exempel kasta saker och lyssnade inte, säger Elliot Kempe Quintino.
– Det var många misslyckanden upplevde vi det som, att du inte kunde få lyckas i skolan och med kompisrelationer. Du inte fick vara den du är, säger mamma Gabriella Kempe.
”En kamp för barn med NPF”
Vändningen kom när Elliot fick börja i den särskilda undervisningsgruppen Astrakan på Tunboskolan i Hallstahammar, med färre elever och fler pedagoger. En studiemiljö som anpassats för att minska störningsmomenten.
– Det är en kamp för barn med NPF och deras familjer. Man känner sig ganska ensam och får kämpa mycket för barnens rättigheter och anpassningar i skolan. När det väl blir bra får man ett lugn som förälder.
”Att vi fick den här chansen är fantastiskt”. I klippet berättar Elliot och hans mamma Gabriella om betydelsen av de extra insatserna.
Ett klassrum anpassat för elever med stödbehov
NPF
Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF, är ett paraplybegrepp för att beskriva flera olika funktionsnedsättningar som till exempel autism, adhd och språkstörning. Det kan beskrivas som funktionsnedsättningar som påverkar den kognitiva förmågan och hur en person fungerar i sin vardag.
Källa: Skolverket