Transformeringen från diesel och bensin till eldrivna bilar är i full gång och förra året ökade försäljningen av elbilar med 54 procent världen över. Det i sin tur gör att intresset för batteritillverkning ökat radikalt och 2025 beräknas den sektorn vara värd 250 miljarder euro enbart i Europa.
Det är där Northvolt med sin planerade fabrik i Skellefteå vill komma in och ta en stor del av kakan, men samtidigt tänker allt fler aktörer likadant, framförallt från Asien. I en intervju med Reuters öppnar nu elbilsjätten Build Your Dreams (BYD) för en Europasatsning.
– Vi överväger produktion utanför Kina och det inkluderar Europa, säger Julia Chen, global försäljningschef, till Reuters.
BYD är världens största elbilstillverkare, noterat på Hongkong-börsen och omskrivet inte minst tack vare sin största ägare i form av amerikanske investeringslegendaren Warren Buffett.
Oklart var fabriken ska ligga
BYD:s Julia Chen vill i intervjun inte precisera var i Europa en sådan fabrik skulle etableras: ”varhelst det finns en marknad”. Klart är dock att om BYD kliver in blir de nästa stora asiatiska aktör efter kinesiska Catl, japanska Yuasa samt Sydkoreas SK Innovation att blicka västerut.
Sedan tidigare finns en rad asiatiska aktörer redan på plats och EU:s energiunionskommissionär Maros Sefcovic ser nu med oro att även om jobbtillfällen skapas kan det i slutändan betyda att europeiska satsningar blir lidande och bolag får förlita sig på utländsk teknik.
– Vi måste agera snabbt för det här en global tävling. Vi måste motverka att vi är beroende av teknologi från konkurrenter, säger han.
Andra är mera negativa och menar att loppet redan är kört för europeiska bolag i konkurrens med Asien.
– Jag tror inte någon i Europa kan tävla med asiatiska bolag, säger Gerard Reid till Reuters.
Han är grundare av Alexa Capital, en konsultfirma specialiserad mot energi- och tekniksektorn.
Finansiering ett frågetecken
Northvolt inledde i slutet av april byggandet av Northvolt Labs i Västerås, en 19 000 kvadratmeter stor fabrik tänkt att utveckla litiumjonbatterier och i sin tur skapa 300—400 jobb. Bolaget planerar även för verksamhet i Skellefteå. TT har sökt grundaren Peter Carlsson för en kommentar kring konkurrensen på marknaden. Till Reuters säger dock Carlsson att han räknar med att kunna utnyttja skalfördelar, bland annat billig vattenkraft.
Den fortsatta finansieringen är dock ett frågetecken för Northvolt. I april sade Peter Carlsson till TT:
– Det vi nu tittar på är att gå in i nästa finansieringsfas där de första åtta gigawattimmarna i Skellefteå ska finansieras. Där har vi tidigare sagt att vi behöver mellan 1,2 och 1,5 miljarder euro och det står vi fast vid.
Fakta: Några av Northvolts konkurrenter
Terrae
Tysklandsbaserat konsortium bestående av 17 företag och forskningsinstitutioner. Har planerat att bygga två fabriker med en kapacitet på 34 gigawattimmar till år 2028.
BYD
Kinesiska elbilsjätten Build Your Dreams är redan en av världens största batteritillverkare och öppnar nu för produktion i Europa. Företaget med Warren Buffetts Berkshire Hathaway bland ägarna vinstvarnade dock i mars då man meddelade att kvartalsvinsten kan komma att rasa med så mycket som 90 procent.
Catl
Chinas Contemporary Amperex Techology köpte i januari förra året 22 procent i finländska biltillverkaren Valmet Automotive och har tidigare sagt att de planerar att bygga en fabrik i Europa, dock utan ytterligare detaljer. Volkswagen och Daimler har sagt att de planerar att köpa batterier från Catl.
Samsung
Sydkoreanska Samsung planerar att öppna en fabrik i Budapest i år som är tänkt att kunna producera batterier åt 50 000 bilar årligen. Bolaget har bland annat distribuerat batterier till Volkswagen och BMW.
GS Yuasa
Japanska Yuasa meddelade i januari att man planerar för en fabrik i Ungern.
SK Innovation
Även sydkoreanska SK Innovation blickar mot Ungern där en tilltänkt fabrik ska producera 75 gigawattimmar per år. Eventuella kunder ska inkludera bland annat Daimler.
Källa: Reuters