Allt fler företag har börjat anlita kreatörer på sociala medier för att skapa innehåll. Så även Kebabfabriken som driver restauranger i Västerås, Karlstad och Örebro.
– Vi har gått ifrån all annan typ av marknadsföring och fokuserar endast på sociala medier. Det senaste halvåret har vi gjort en storsatsning på kreatörer, förklarar Adam Dagdelen som är grundare för restaurangkedjan.
Alla måltider ska deklareras som inkomst
Hittills har det inkommit över hundra ansökningar och de runt 40 personer som valts ut har restaurangkedjan ingått ett muntligt avtal med, samt överlämnat ett dokument om idéer på innehåll. Men något krav på att den mat som kreatörerna äter ska deklareras som inkomst framgår inte.
Om en ambassadör skulle äta hos restaurangen en gång i veckan under ett år och en måltid kostade 150 kronor, då skulle det bli en skatt på cirka 840 kronor att betala.
– Det här är fritt, de vill lägga ut sitt content och lägger ut content hela dagarna. Här får de möjligheten att göra content för oss, säger Adam Dagdelen i videon.
Ändrar rutiner efter SVT:s intervju
Av marknadsföringslagen framgår att ”all marknadsföring ska utformas och presenteras så att det tydligt framgår att det är fråga om marknadsföring”. Ansvaret ligger på kreatörerna, men något krav på detta har inte restaurangkedjan.
– Vi har inget krav på reklammarkering, men de flesta skriver reklam.
Men när SVT kollade in två av restaurangkedjans kreatörers konton var det flera inlägg på Tiktok och Instagram som saknade reklammarkering. Efter intervjun har företaget gått ut med ny information till kreatörerna om krav på att alla inlägg märks som reklam, samt att all mat ska deklareras som inkomst.