• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

man med mössa och laddstation för elbilar

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Vi siktar högt” – så ska Mimers och Mälarenergis gemensamma satsning på laddstolpar räcka till alla hyresgäster i Västerås. Foto: Elin Krell/SVT

Mimer satsar på elbilsladdare – då ska alla hyresgäster i Västerås kunna ladda bilen hemma

Publicerad

Om tio år ska alla hyresgäster hos det kommunala bostadsbolaget i Västerås ha möjlighet att ladda sin elbil där de bor. Det är målet med projektet som Mimer och kommunägda Mälarenergi nu startar.

– Vi förhåller oss till platser där folk ändå ställer bilen en längre tid, säger Misagh Mogadasi på Mälarenergi.

Mimer och Mälarenergi har gått ihop om planer för nya laddstolpar som ska placeras i Mimers bostadsområden. Det handlar om ett tusental laddstationer över en tioårsperiod.

Fler laddplatser när hyresrätter byggs

Vilka områden som får först avgörs genom en intresseenkät till alla hyresgäster. Nybyggnationer får laddpunkter i samband med att hyreslägenheterna byggs, så främst är det äldre områden som projektet rymmer.

Är inte tio år en ganska lång tid?

– Det är en lång tid. Men vi behöver resurser och sedan kommer tempot hållas helt och hållet med hur mycket de används. Vi ska inte investera i saker som inte används, säger Gustav Hanstad, förvaltningschef på Mimer.

Sedan i vintras finns destinationsladdare i centrumanläggningarna på Skiljebo, Viksäng, Vallby och Pettersberg. De används ungefär så mycket som förväntat – varje stolpe laddar i snitt en bil per dag. Men det väntas öka.

Brist på laddplatser i Västerås

Planer för laddpunkter baseras på antalet elbilar per kommun, där tio bilar per laddstation är idealiskt.

– Där ligger Västerås lite efter, i laddpunkter till antal bilar som finns, säger Misagh Mogadasi avdelningschef för energitjänster på Mälarenergi.

I klippet: Så ska bolagen göra för att laddstationerna ska räcka till alla.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.