Mimer och Mälarenergi har gått ihop om planer för nya laddstolpar som ska placeras i Mimers bostadsområden. Det handlar om ett tusental laddstationer över en tioårsperiod.
Fler laddplatser när hyresrätter byggs
Vilka områden som får först avgörs genom en intresseenkät till alla hyresgäster. Nybyggnationer får laddpunkter i samband med att hyreslägenheterna byggs, så främst är det äldre områden som projektet rymmer.
Är inte tio år en ganska lång tid?
– Det är en lång tid. Men vi behöver resurser och sedan kommer tempot hållas helt och hållet med hur mycket de används. Vi ska inte investera i saker som inte används, säger Gustav Hanstad, förvaltningschef på Mimer.
Sedan i vintras finns destinationsladdare i centrumanläggningarna på Skiljebo, Viksäng, Vallby och Pettersberg. De används ungefär så mycket som förväntat – varje stolpe laddar i snitt en bil per dag. Men det väntas öka.
Brist på laddplatser i Västerås
Planer för laddpunkter baseras på antalet elbilar per kommun, där tio bilar per laddstation är idealiskt.
– Där ligger Västerås lite efter, i laddpunkter till antal bilar som finns, säger Misagh Mogadasi avdelningschef för energitjänster på Mälarenergi.
I klippet: Så ska bolagen göra för att laddstationerna ska räcka till alla.