På 50-talet handlade vi över disk och fick våra matvaror hämtade och packade av ett butiksbiträde. Sedan dess har alltmer ansvar lagts på kunden. De senaste åren i form av olika självskanningssystem.
– Vi vet att det finns utmaningar i självutcheckningen. Den är väldigt uppskattad, men skapar också utrymme för oärliga och misstag, säger Per Geijer, säkerhetschef på branschorganisationen Svensk Handel.
Enligt Svensk Handel har stölderna i butikerna ökat de senaste åren, men vad det beror på kan inte branschorganisationen dra några slutsatser om.
– Men det vi ser är att brotten inte tas på tillräckligt stort allvar av rättsväsendet.
Mer fusk i början
Marie Ahlstrand, som arbetar som butiksbiträde på Stora Coop i Västerås, såg att fler fuskade, missade eller skannade för många varor när snabbkassorna var nya.
– Nu vet de flesta vad som gäller och har lärt sig maskinerna, så nu händer det inte lika ofta, säger Marie Ahlstrand.
Var femte fuskade
En webbsida som säljer kuponger i England gjorde 2017 en enkätundersökning där de lät 2 634 kunder svara på frågor om deras köpbeteenden. Bland annat hur de agerar vid självskanningssystemen. 20 procent medgav att de stulit när de använt systemen.
Hälften av de som stulit svarade att det hänt flera gånger, och när de väl upptäckt att det gick att få med sig obetalda varor var det enklare att göra om fusket en andra gång.
– De flesta har jättesvårt att lägga en choklad innanför jackan, men att missa att skanna den är kanske enklare. Vi har inte gjort några studier på det här men det är en intressant fråga: Vad gör de här miljöerna med oss? , säger Per Geijer.
Ingen av matvarukedjorna i Sverige vill redovisa siffror när det gäller svinn vid snabbkassorna.
Brotten som oftast sker vid snabbkassorna
• Ringa stöld (varor under 1 000 kronor)
• Stöld (varor över 1 000 kronor)
• Bedrägeri, då man misstänker att kunden medvetet lurat till sig varorna.
Om kunden går ut från kassans spärrar med obetalda varor gör personalen en bedömning.
Tror de att kunden missat med flit larmar de polisen och en utredning startas.
Annars får kunden chans att göra rätt och betala de varor som misstas.