Foto: Robert Gustavsson/SVT

Rekordökning av hemleveranser av paket under coronapandemin

Publicerad

Post och paketleveranser är en samhällsfunktion som måste fungera – även under pandemier. För en av aktörerna, Postnord, har hemleveranserna ökat kraftigt och satt logistiken på prov.

– Den här pandemin har påverkat hela Sverige och jag upplever att Postnord har säkrat kundlöftet, säger Agnes Karlsson, regionchef på Postnord.

Sedan utbrottet av corona har Postnord, enligt den egna undersökningen ”E-handel i coronatider”, sett en rekordökning av paketleveranser.

I början av maj skickades nästan 800 000 paket på ett dygn i hela riket, en nivå som bara Black friday brukar nå upp till. För Postnord, som är en av paketaktörerna, handlar det om en ökning med mellan 30 och 50 procent i landet.

– Först handlar det om att ställa om bemanningen så att vi har chaufförer och brevbärare som får ut de här försändelserna. Det kan handla om att en brevbärare tar med sig ett paket ut på turen och en paketchaufför tar med sig brev ut på turen, säger Agnes Karlsson som är regionchef på Postnord.

Kundernas uppskattning ökar enligt egen undersökning

Agnes Karlsson säger att de även hade en ökning av försändelser i påskas. Hon tror att folk valt att skicka sina påskhälsningar med brev och paket nu när vi inte kan ses som tidigare.

Enligt Postnords egna kundundersökning så har även kundernas uppskattning ökat under coronapandemin – trots förseningar.

– Den tekniska datan säger att vi har haft någon typ av försening, men den upplevda kundupplevelsen har plötsligt blivit mycket högre under den här perioden, säger Agnes Karlsson.

Agnes Karlsson är regionchef i Postnord. Foto: Robert Gustavsson/SVT
Foto: Robert Gustavsson/SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.