För Postnord råder det inga tvivel om att coronakrisen kommer leda till stora förändringar i hur den svenska befolkningen kommer att leva.
– Det här kommer förändra vårt beteende helt på många sätt. Vi vänjer oss vid hur enkelt och bekvämt det är att beställa hem något än att ge sig ut och köpa det, säger Peter Hesslin.
Förändringen är här
Postnord har sett en 50-procentig ökning på hemleveranser, vissa dagar har det varit uppemot 70 procent. Och även om Peter Hesslin menar att det inte är först om några dagar de kan djupdyka i detaljerna kring vad för trender de ser, så menar han att förändringen redan här.
– Butikerna kommer få färre besökare men det här kommer öka e-handeln så att det blir en vanesak, förutspår Peter Hesslin.
Enligt Postnord så beställer människor i USA och England tre gånger så mycket mer än vad svenskar gör. I Kina är det upp till åtta gånger så mycket mer.
– Jag förutsätter att vi kommer komma upp i nivåer som USA och England, sen är frågan hur lång tid det kommer ta, men vi kommer definitivt att ta ett stort steg under den här perioden, säger Per Hesslin.
”Lärt oss genom åren”
På frågan om Postnord kommer klara det ökade trycket säger Peter Hesslin att de har full kontroll över läget.
– Jag är absolut inte rädd för att vi inte kommer klara av det. Vi har haft tider där vi stått väldigt mycket i rampljuset över de utmaningar vi har haft, men vi har lärt oss mycket genom åren, säger Per Hesslin.