Pappa Ronny och sonen.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Han skulle inte få träffa andra barn, inte leka med andra barn”. I klippet berättar pappa Ronny om sin upplevelse av sonens skolstart. Foto: Rasmus Hammarström/SVT

Ronnys son har flera diagnoser – skolstarten blev en mardröm: ”Fick bara gå en timme om dagen”

Publicerad

Trots förvarning om sonens svåra adhd och autism klarade inte skolan i Västerås att ge rätt stöd till hans son i förskoleklass, menar pappa Ronny. Skolan ville begränsa sonens undervisning till en timme per dag – något som Ronny beskriver som ”Kränkande särbehandling”.

– Att han en timme per dag ska sitta instängd i ett rum med vuxna, utan kontakt med andra barn. Det känns fruktansvärt, säger Ronny.

Innan skolstart hade barn- och ungdomspsykiatrin (bup) slagit fast sonens NPF-diagnoser, med utmaningar i hyperaktivitet, impulsivitet och svårigheter med sociala samspelet. Något som skolan informerades om med ett patientintyg. Bup:s rekommendation var att sonen skulle ha tillgång till en resurs till skolstarten.

Men starten i förskoleklass blev inte som någon tänkt sig. Veckan innan hade föräldrarna fått till sig på ett möte med skolpersonal att sonen skulle gå i anpassad skola.

– Han har ju ingen IF-diagnos, han har adhd och autism. De barnen ska gå i vanlig skola, säger pappa Ronny.

”Han behöver egen resurs”

Sonen började på skolan och i en och en halv vecka gick det bra, sen fick sonen stanna hemma. Efter det växte konflikten mellan föräldrarna och skolan.

– Med svårigheterna i adhd och autism behöver han en egen resurs. Utan resursen som också bup tycker han ska ha får han ännu svårare att hantera de sociala situationerna, säger sonens mamma.

Instängd i ett rum

Efter att sonen stannat hemma en vecka kom ett förslag från skolan om att låta honom vara i skolan en timme per dag, i ett mindre sammanhang med en speciallärare och två pedagoger. Med andra ord skulle hans tid med andra elever begränsas.

– De tar bort rättigheter som han har rätt till, att gå i skolan som alla andra, säger pappa Ronny, och tillägger:

Nu har föräldrarna valt att låta sonen gå på en annan skola.

”Han skulle inte få träffa andra barn, inte leka med andra barn”. I klippet berättar pappa Ronny om deras upplevelser med sonens skolstart.

Skolchefen i Västerås: ”Utmanande för oss”

Fredrik Ignell, biträdande verksamhetschef för grundskolor i Västerås.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”I mångt och mycket är skolorna bra på att möta elevers behov av särskilt stöd”, säger Fredrik Ignell, biträdande verksamhetschef för grundskolor i Västerås. Foto: Rasmus Hammarström/SVT

IF och NPF

IF står för intellektuell funktionsnedsättning. Personer med IF är ingen homogen grupp utan är olika precis som alla andra. Personer med IF har en nedsatt intellektuell förmåga.

Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF, är ett paraplybegrepp för att beskriva flera olika funktionsnedsättningar som till exempel autism, adhd och språkstörning. Det kan beskrivas som funktionsnedsättningar som påverkar den kognitiva förmågan och hur en person fungerar i sin vardag.

Källa: Skolverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.