– När vi har radar kan vi separera flygplan i sidled, och planen kan vara mycket närmare varandra. Utan radar måste vi i stället säkerställa att det finns höjd mellan planen, förklarar Andreas Nyqvist, operativ chef för Västeråstornets trafikledning.
Det har fått konsekvenser för verksamheten.
– Vi kan inte hantera lika mycket trafik som tidigare, och då blir det de flygande som drabbas. Men vi försöker styra upp det så gott det går, förklarar han.
Drabbat flera verksamheter
Vid Västerås flygfält finns, utöver passagerartrafiken, också skolverksamhet, nöjesflyg, segelflyg och fallskärmshoppning.
– De har inte kunnat göra allt de velat fullt ut, en del har fått flyga på andra tider, säger han.
Kikare används även när man har radar, men när den saknas blir den ett ännu viktigare verktyg.
– Är det dåligt väder som i dag, med sikt under fem kilometer, dimma och regn har vi begränsad möjlighet att se planen även med kikare, säger Andreas Nyqvist.
Drönare syns inte på radar
Arlanda flygplats har den senaste tiden haft problem med otillåtna drönare. Det har än så länge Västerås flygplats sluppit.
Men när det gäller drönarbevakning har radar ingen betydelse.
– De syns inte på radar, och de är svåra att se i mörker. Då krävs det att allmänheten rapporterar in iakttagelser, eller om vi själva ser dem visuellt, förklarar han.
Radarstrulet nära en lösning: ”Det blir säkrare”