Med ett resultat på drygt 900 000 kronor plus för 2023 så kan man tro att det nu vänt för Västerås flygplats. Men trots det positiva resultatet är ekonomin tuff. Utan bidraget från de två ägarna hade ekonomin aldrig gått ihop.
– Ekonomin är tuff, den är ansträngd, det finns i dag inga regionala flygplatser som lever på egen kraft utan ägarna måste hjälpa till, säger Claes-Urban Boström vd Västerås Flygplats.
Fler flyg, men inte vilka som helst
Nu söker man fler intäkter, det handlar dels om att kunna fungera som ersättningsflygplats för flygbolag de gånger de inte kan landa på Arlanda. Men också dels att få fler flygningar. Men där gäller det att det blir rätt flygningar för att de ska vara lönsamma.
– Om flyget blir utspritt över dygnet så går det åt fler huvuden för att klara flyget, och då kostar det mer än vad det får in, säger Claes-Urban Boström.
Grön omställning
En annan stor utmaning framöver handlar om elektrifiering. Hela flygbranschen börjar på att ställa om till elflyg. Det innebär att landets flygplatser måste kunna möta det nya behovet med snabb laddning och andra lösningar i infrastrukturen på marken.
– Vi vill vara i framkant på det här området, vi tittar tillsammans med Sveriges Regionala Flygplatser på möjligheten att skapa solceller på flygplatsen och även vad som krävs av oss för att ta emot elflyg, säger Claes-Urban Boström.