Coronapandemin har slagit mycket olika mot små och medelstora företag i landet. I en undersökning som genomfördes i juni av Almi företagspartner och Göteborgs universitet har 1 000 små och medelstora företag i Sverige svarat.
Den visar att omsättningen i 48 procent av de tillfrågade företagen inte har påverkats eller till och med ökat under coronakrisen, medan var tionde företag har drabbats av en minskad omsättning på 50 procent eller mer. 37 procent uppger att omsättningen minskat med upp till 50 procent.
Läget i Västmanland
– Vi ser en likartad bild också i Västmanland. Många företag har funnit nya former och utvecklat sin verksamhet medan runt var tionde har fått allvarliga problem främst i branscher som restauranger, besöksnäringen och kulturinriktade företag, säger Billy Bergåker, vd för Almi Mälardalen.
Många anpassar sig
– Många företag måste göra en omställning och anpassa sig till ett nytt läge och en ny situation. För att hitta tillbaka till marknaden och kunderna kommer många att behöva utveckla affärsmodellen och hitta nya vägar för att komma tillbaka till lönsamhet och en hållbar tillväxt. I denna situation har Almi en viktig roll att fylla, säger Billy Bergåker.