Den första april införs flygskatt i Sverige. Regeringens ambition är att flygets påverkan på miljön ska bromsas. Samtidigt lägger Västerås kommun varje år mångmiljonbelopp på att stödja sin lokala flygplats.
– Vi har haft den här flygplatsen i väldigt många år och den har aldrig gått runt. Varje politisk ledning har gjort bedömningen att flygplatsen är viktig för Västerås, säger Anders Teljebäck (S), kommunstyrelsens ordförande i Västerås.
Få personer gynnas
Det finns stark kritik mot flygplatsen i Västerås. Bland annat ifrån trafikutskottet i riksdagen.
– Om jag hade varit skattebetalare i Västerås hade jag varit väldigt upprörd över att mina pengar används på det sättet. Det handlar om ett fåtal fasta förbindelser till bland annat London och det är bara en handfull personer som drar nytta av sådana subventioner.
– Att då ha en flygplats som går back så mycket så kommunen får gå in med massa miljoner är ansvarslöst, säger Lorentz Tovatt (MP) som sitter i trafikutskottet i riksdagen.
Hur ser ni på det nu när ni ska införa flygskatt?
– Det hade varit ännu bättre att införa flygskatt och att färre kommuner subventionerar sina flygplatser. Men på ett sätt är det väl bra att vi går framåt med flygskatten just för att man kan kompensera för de kommuner som spenderar onödigt mycket pengar på sina regionala flygplatser, säger Tovatt (MP).
Meningarna går isär
Västerås kommun menar inte alls att subventionerna är ett problem utan att ifall resenärer inte hade flugit från Västerås så hade de flugit från en annan flygplats.
– Människor flyger oavsett och om då resenärer istället åker till en annan flygplats så kan de till exempel ta sig dit via bil och det påverkar ju miljön också. Då är det bra att ha en flygplats som ligger nära, menar Teljebäck (S).