Tore Waltersten beställde fiberanslutning till sin sommarfastighet den 1 augusti 2016. Priset var 19 900 kr och installationen skulle enligt avtalet med IP-Only vara klar senast den 1 augusti 2018.
När han i oktober 2018 fortfarande inte hade fått sin fiber installerad begärde han att få häva köpet, men fick då till svar att en annullering av avtalet skulle kosta honom 6 900 kr. IP-Only åberopade force majeure och försökte lägga allt ansvar för förseningen på sina underleverantörer, enligt Tore. Dessutom menar Tore Waltersten att bolaget reviderade sina allmänna villkor utan någon föregående diskussion med honom.
IP-Only skriver att de har som ambition att leverera fiberanslutning inom 24 månader från mottagen beställning om de inte stöter på hinder som inte skäligen kunde förutses av bolaget. Bolaget menar att fiberanslutningen har försenats med anledning av omständigheter utanför IP-Onlys kontroll.
ARN: Rätt att avsluta avtal utan kostnad
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) konstaterar att IP-Only inte har redogjort för vilka omständigheter som har hindrat företaget från att fullgöra sin del av avtalet. IP-Only har inte heller bevisat att företaget utfört något arbete som berättigar det till den avtalade avbeställningsavgiften på 6 900 kr eller att företaget lidit någon övrig förlust genom att konsumenten avbeställt fiberdragningen. ARN anser därför att konsumenten har rätt att avsluta avtalet med bolaget utan kostnad.
– Jag tycker att det är glädjande att de väljer att följa sina egna leveransbestämmelser som gällde vid beställningen 2016, säger Tore Waltersten.
Begreppet force majeure
Tore Waltersten vill också att ARN ska klargöra för IP-Only att begreppet force majeure inte gäller för felsituationer som bolaget eller deras underleverantörer orsakat själva och att ingångna avtalsvillkor inte kan ändras innan ändringarna skriftligen godkänts av båda parter.