Att besvara negativa kommentarer med samma negativa ton är inte något som företag vanligtvis gör, menar marknadsföringsforskaren Cecilia Lindh på Mälardalens Universitet.
– Jag har inte sett någon göra så här. Oftast vill företagen ge sina kunder bra service och är rädda för att de ska prata negativt om företaget. Man vill gärna stryka kunderna medhårs, förklarar hon.
Riskerar att polisanmälas
Risken med att besvara kommentarerna med samma medel är en polisanmälan om hot eller förtal.
– Att besvara kommentarer på detta sätt är inget jag skulle rekommendera företagare att göra, säger Cecilia Lindh.
Eddie Gecer, känd från tv-programmet Farmen och ägare av företaget Hamburgeriet i Västerås, menar att han tidigare rensat kommentarsfältet på negativa kommentarer, men att det inte fungerat. Därav har det blivit hans kommunikationsstrategi att besvara kommentarerna med samma ton.
Eddie Gecer inte orolig för negativ påverkan
Gecer menar att han inte har något ansvar gentemot människor som skriver negativa kommentarer. Men hur det påverkar företaget i längden har han inte reflekterat kring.
– Den dagen jag får en förtalsanmälan får jag sluta, men det är förtal hos dem också, poängterar han.
Vidare menar Gecer att om någon lämnar en kommentar om dålig service eller som blivit magsjuk efter ett besök hos restaurangen, då önskar han att kunder kommer in till restaurangen och visar upp ett kvitto för att ta vidare diskussionen på plats.
Starta videon i topp för att se några av de negativa kommentarer som tv-profilen Eddie Gecer har skrivit på sitt företags sociala medier, och höra hur han resonerar.