Samtidigt som biljettintäkterna har rasat för VL så finns det inga planer på att sänka turtätheten i höst.
– Vi kommer köra full trafik och vi har ställt in våra servicelinjer i Västerås stad för att kunna stärka upp de andra, säger Mohammad Sabet, verksamhetschef för trafikförsörjning.
Däremot blir det en utmaning att undvika trängsel på vissa linjer. Folkhälsomyndigheten pratar om halvfulla bussar, men VL kommer inte kunna öka sin kapacitet för att möta det.
– Det finns en stor risk för trängsel inom kollektivtrafik och därför ska alla som kan och har möjlighet välja alternativa färdmedel.
Istället kommer de att dra igång en informationkampanj, ha kontakt med kommuner och andra aktörer för att försöka se till att inte så många reser samtidigt. Blir det för trångt så finns det en rad alternativ som VL kan komma att besluta om. Förare kan få instruktioner om att hoppa över hållplatser, de kan komma att dra in enstaka linjer och prioritera stora linjer exempelvis.
VL hoppas dock att det inte ska behöva bli så.
– En av de största gruppen resenärer är gymnasieelever. Kan vi på något sätt hantera dem så har vi nått långt, säger Mohammad Sabet.
10 augusti ska VL ha ett nytt möte med Västerås stad angående möjligheten att ha distansundervisning eller styra schemat för att undvika trängsel.