Svenska barns skärmanvändande har ökat drastiskt under pandemin, enligt Anett Sundqvist som forskar om barn och skärmtid vid Linköpings universitet. Samma utveckling syns i Kanada. Därför genomförde forskare en studie som följde en grupp kanadensiska barn mellan maj 2020 och april 2021. Under perioden präglades landet av restriktioner, nedstängningar och distansundervisning.
De studerade barnens föräldrar fyllde i hur mycket tid deras barn tillbringade framför TV, digitala medier, elektroniska spel, videochattar och digital inlärning. Föräldrarna rapporterade även symptom på depression, ångest, beteendeproblem och irritation samt hyperaktivitet eller ouppmärksamhet hos barnen.
Depression och ångest
Resultatet visar att det finns ett samband mellan mycket skärmtid och psykisk ohälsa. Särskilt distansundervisning och elektronisk inlärning förknippas med högre nivåer av depression och ångest.
– Om man använder sig utav digitala media mer så har man mer psykisk ohälsa. Men man kan inte säga om det ena beror på det andra, förklarar Anett Sundqvist.
Studien är inte utformad på ett sätt som gör det möjligt att dra några slutsatser om kausalitet, alltså om skärmtiden orsakar ohälsan. Det kan till exempel vara så att psykisk ohälsa hos ett barn leder till att barnet tittar mer på TV eller spelar mer datorspel.
Behöver träffas öga mot öga
Under pandemin kan social isolering, färre fysiska och sociala aktiviteter, nätmobbning och stressande nyheter dessutom ha bidragit till psykiska problem, enligt studien. Och att digital kommunikation och videochattar skulle hjälpa mot dåligt mående orsakat av isolering, vilket var en hypotes, visade sig inte stämma.
– Det räcker inte. Man behöver det sociala och att kunna träffa människor öga mot öga, säger Anett Sundqvist.
Även forskning gjord innan pandemin visar konsekvent på liknande samband mellan skärmtid och psykisk ohälsa hos barn, enligt Anett Sundqvist.
Fakta om studien
Totalt deltog 2 026 barn och ungdomar i åldrarna 2 till 18 år i Ontario i Kanada, mellan maj 2020 och april 2021.
Exponeringsvariablerna var barns dagliga TV-tid, digitala mediatid, elektroniska speltid, elektroniska inlärningstid och videochatt-tid.
De psykiska hälsoresultaten baserades på förälderrapporterade symptom på barns depression, ångest, beteendeproblem, irritabilitet och hyperaktivitet/ouppmärksamhet. Föräldrarna hade hjälp av validerade standardiserade verktyg.
Källa: JAMA (Journal of the American Medical Association)