Enligt Elza Dunkels handlar WHO:s riktlinjer egentligen om stillasittande. I sina rekommendationer nämns även att barn inte ska sitta fastspända i till exempel en vagn eller en bärsele i mer än timme.
– Jag är orolig att vi säger att det är skärmarnas fel när det i själva verket är en lång utvecklingslinje där vuxna kör mer bil, sitter hemma mycket i soffan och är inte ute och rör på sig så mycket. Då slipper man ta tag i det.
”Digitaliseringen är här”
Istället anser Elza Dunkels att skärmar faktiskt kan vara bra för småbarn, men att vuxna ska vara med.
– Digitaliseringen är här – det är inte något vi kan välja. Vi måste vara med våra barn tidigt när de utvecklar sina strategier för att hantera det. Ju tidigare desto bättre.
Fintid och fultid
Många forskare som är mer tillåtande mot skärmtid påpekar att det har stor betydelse vad barnen gör med sin skärmtid, men Elza Dunkels vill helst inte prata om fintid och fultid framför skärmen.
– Jag vill inte säga att skolarbete på skärm är bra, medan Youtube-videor är dåliga. Barn behöver inte bara lek och lära sig. De behöver vila också.
Hon menar att vuxna inte ska utgå från sina egna upplevelser hela tiden. Vuxna kan förfasa sig över ett barn som tittar på en video av någon som åker skateboard i en timme, för att de inte förstår det.
– Men det finns vuxna som sitter i soffan och kollar när andra spelar fotboll utan att tycka att det är konstigt.
Viktigt vara utomhus
Det hon rekommenderar för föräldrar är att de ser till helheten, att det är viktigt att vistas utomhus och att se hur det egna barnet mår.
– Men normen ska inte vara att använda skärmar så lite som möjligt, säger hon.
Stör sömnen
Mikael Heimann, professor emeritus i utvecklingspsykologi och forskare vid Linköpings universitet manar till mer försiktighet. Enligt honom finns det ingen forskning som stödjer att barn under två år behöver skärmtid.
– Det finns inte heller några bevis för att det är skadligt, men det vår forskning visar är att antalet skärmar i barnets närhet under dagtid tycks påverka sömnen. I genomsnitt sover barn som är omgivna av fler skärmar en timme mindre än barn omgivna av färre skärmar, säger han till SVT Nyheter.
”
Lär sig av samvaro”
Han tror att WHO:s riktlinjer är till för att föräldrar inte ska tro att barn lär sig mer genom skärmar och att det är nyttigt för dem med mer skärmtid.
– Små barn lär sig mer av lek i samvaro med vuxna. Skärmar är tvådimensionella och barnen kan inte relatera vad de ser till världen utanför. Men man ska komma ihåg att böcker också är tvådimensionella.
Mikael Heimann säger att något som kan vara mer negativt är föräldrarnas egna skärmanvändande, eftersom det inte går att vara fullt närvarande samtidigt.
– Det kan ju bli så, men man ska vara medveten om att det lägger sig i vägen för samspelet.
”Du känner ditt barn bäst”
Han menar också att om man har på en skärm i bakgrunden när ett litet barn ligger på golvet, så kan det störa barnets fokus och uppmärksamhet på den egna leken.
Att digitala verktyg numera ska ingå i förskolans verksamhet, där många barn under två år befinner sig, tar han med ro.
– Jag litar på förskollärarnas kompetens att göra något vettigt av det. De kommer inte bara att sätta surfplattor i händerna på barnen.
Sunt förnuft i frågan tycker han också föräldrar ska använda sig av.
– Du känner ditt eget barn och du känner dig själv. Du måste integrera skärmanvändandet i det liv ni lever tillsammans.