Politikernas förslag om biodrivmedel hotar klimatmålen

Publicerad

Högeroppositionen vill sänka kraven på inblandning av biodrivmedel i bensin och diesel. Både Sverigedemokraterna och Kristdemokraterna menar att sänkta priser på bensin och diesel är viktigare än att Sverige uppfyller sina klimatmål för trafiken.

Partierna närmast tävlar om att lova billigare bensin och diesel. Regeringen har redan satsat åtta miljarder kronor på sänka skatter och kompensation till bilister. Flera partier till höger vill gå ännu längre. Moderaterna lovar sänka bensinen med fem kronor. KD ska sänka med nio kronor litern.  Både Sverigedemokraterna och Kristdemokraterna föreslår stora förändringar i lagen om hur mycket biodrivmedel man behöver blanda ut i fossila bränslen.  

– Vi säger sänk priset med nio kronor, om det är att gå längst så är väl det bra, säger Peter Kullgren Partisekreterare för KD.  

Lagen om reduktionsplikt säger att i år måste all diesel blandas med biodrivmedel så att utsläppen minskar med 30,5 procent. Reduktionen ska enligt tidigare riksdagsbeslut öka till 35 procent nästa år, 50 procent 2026, och 66 procent till 2030.   

– Det är ett av det viktigaste och kraftigaste styrmedlen vi har för att klara transportsektorns klimatmål, säger Fredrik Hannerz på Naturvårdsverket.  

Regeringen vill behålla nivån på 30,5 ett år extra, ett förslag som ökar utsläppen med 880 000 ton nästa år.  

– Vi tycker detta förslag är väl avvägt, vi har samtidigt sagt att vi värnar reduktionsplikten framöver, säger klimatminister Annika Strandhäll till SVT. 

”Kan inte uppfylla klimatmålen”

Moderaterna vill se över systemet och sänka inblandningen. Kristdemokraterna vill sänka utsläppsminskningen till bara sex procents reduktion och Sverigedemokraterna till fem procent. Eftersom biodrivmedel är lite dyrare skall detta ge lägre priser vid pumpen. Sverigedemokraterna säger öppet att man inte bryr sig om detta hotar svenska klimatmål.  

– Vi vill sänka reduktionsplikten kraftigt. Vi tycker klimatmålet som sattes 2015 i grunden är felaktigt, det behöver vi se över, det blir för dyrt för hushållen att uppnå detta till 2030, säger Martin Kinnunen klimatpolitisk talesperson hos SD.   

Förslagen från SD och KD, skulle enligt SVT:s granskning ge ökade utsläpp av koldioxid på cirka tre miljoner ton om året. KD, tycker att Sverige ska lägga sig på EU:s nivå. Det vill säga sex procent nu, och bara 14 procent till 2030. Men Naturvårdsverket menar att klimatmålen hotas, eftersom Sverige valt att förlita sig just på reduktionsplikten för att uppnå de klimatmål vi lovat EU och FN.  KD:s partisekreterare tycker det är ännu viktigare att sänka dieselpriset, än att klara målet om 70 procent minskade utsläpp från trafiken, till 2030, som hans eget parti röstat för.

– Det är möjligt att utsläppen ökar då. Men vi kan inte uppfylla klimatmålen, om det samtidigt slår ut svenskt miljövänligt jordbruk, då tror jag vi biter oss i baken, säger Peter Kullgren. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.