Det var under en pressträff på måndagen som Trafikverket informerade om kostnaderna och konsekvenserna av förseningen med bygget av Förbifart Stockholm.
– Den totala förseningen av projektet blir på sex månader. Den är knuten till det faktum att vi blivit tvungna att förlänga anbudstiden på kritiska arbeten. Totalt kommer den här förseningen kosta 170 miljoner kronor, och det beror dels på de kostnader som Trafikverket själv har för att driva verksamheten under sex månader längre tid, och dels på den reglering vi har mot de leverantörer som påverkats av frysningen, sa Johan Brantmark, projektchef för Förbifart Stockholm till ABC.
Bygget av Förbifart Stockholm stoppades tillfälligt efter regeringsskiftet i höstas, då Socialdemokraterna och Miljöpartiet ville omförhandla finansieringen av projektet och fördelning av trängselskattsintäkter till kollektivtrafiken. Men landstinget ville inte omförhandla redan ingångna överenskommelser och strax innan jul fick Trafikverket besked från regeringen att bygget skulle återupptas. Men då hade den ekonomiska skadan redan uppstått.
Jan Valeskog (S) ordförande i Exploateringsnämnden, sa till ABC att förseningen var beklaglig, men att kostnaden inte var så hög:
– Det är marginellt om man tittar tillbaka i tiden då de borgerliga stoppade Norra Länken i tre år, Citybanan i ett år, tunnelbanesatsningar i sex år, då pratar vi om miljardbelopp. Såtillvida är det en västanfläkt.
Oppositionsborgarrådet Anna König Jerlmyr (M) har en annan åsikt:
– Det är ju helt oacceptabelt höga siffror. Det motsvarar 425 förskollärare i Stockholm. Pengar som nu gått till ingenting bara för att de röd-gröna inte kommer överens. Och det tycker jag är oansvarigt.
Men man kan ändå konstatera att kostnaden hamnat långt under de 4 miljoner om dagen som Trafikverket tidigare aviserat.