Innan årsskiftet ringde drygt 16 000 personer i månaden till Självmordslinjen. Efter årsskiftet är den siffran uppe i drygt 23 000 personer per månad. Den största ökningen bland dem som försöker nå Självmordslinjen är enligt Mind hos unga vuxna mellan 15-24 år.
– Globalt sett är det här en grupp som har mer psykiska besvär i samband med att bli vuxen. Unga måste få fullständiga betyg, det är avgörande för att de ska få en positiv framtid. Vi oroar oss också över den ökande arbetslösheten bland unga. De måste kunna försörja sig själva, säger Karin Schulz.
Fram till årsskiftet fanns även Nationella hjälplinjen som finansierades av SKR, Sveriges Kommuner och Regioner. Det var en stödtelefon för människor i kris och cirka 30 000 samtal kom in till hjälplinjen varje år. I januari i år lades den ned efter att SKR meddelat att de inte längre skulle stå för finansieringen.
– Vi ser ett ökat tryck på Självmordslinjen sedan årsskiftet och det kan vara en effekt av att Nationella hjälplinjen lagt ned, säger Karin Schulz.
Oro kopplat till corona
I april och maj var ungefär tolv procent av samtalen som handlade om oro kopplat till corona.
– Det handlar om effekterna av corona, många har haft psykiska besvär innan och kan få värre psykiska besvär av att tappa vardagliga rutiner. Men sedan har vi också oron för ekonomisk trygghet, att man är rädd att man ska bli arbetslös och den tror vi att vi kommer se effekterna av längre fram, säger Karin Schulz.
I mars hade Självmordslinjen sin högsta topp under våren med drygt 25 000 försök till samtal på telefon. Av dessa nådde 1 600 någon av telefonlinjens volontärer. Självmordslinjen har även en mejl- och chattkontakt där man når betydligt fler än dem som kommer fram på telefon.
Trots att både antalet timmar som själva telefonlinjen är öppen och antalet volontärer, till cirka 500 personer, har ökat så når endast sju procent av telefonsamtalen till Självmordslinjen fram till en volontär.
– Det är väldigt frustrerande och oroväckande. Detta är något vi kämpar med. Vi ser att många behöver stöd och vi behöver mer resurser för att kunna skala upp. Om någon skulle säga att vi fick 25 miljoner så hade vi kunnat rekrytera och bemanna upp för det. Vi har hela grunden lagd för det, säger Karin Schulz.
”Borde finnas nationell samordning”
Anki Sandberg är ordförande för Nationell samverkan för psykisk ohälsa (NSPH), som samlar tretton olika intresseorganisationer, och är kritisk till att det inte finns någon nationell samordning för samtalsstöd via telefon.
– Det borde finnas ett samlat telefonnummer som man kan ringa till när man behöver stöd i en krissituation. Det finns en uppsjö av stödlinjer, men det är inte lätt för den enskilde att veta vart man ska ringa, skriver Anki Sandberg i ett mejl till SVT Nyheter.
Om statistiken: Självmordslinjen kan inte göra skillnad på antal personer och antal samtal som försöker nå dem – vissa personer är återkommande och förekommer då flera gånger i statistiken.
Antal kontaktförsök på telefon till Självmordslinjen
2020:
Maj: 19981
April: 22733
Mars: 25289
Februari: 22508
Januari: 23144
2019
Maj: 12013
April: 13807
Mars: 16363
Februari: 13758
Januari: 10598
2018:
Maj: 11278
April: 12425
Mars: 14073
Februari: 10481
Januari: 12680
Källa: Mind
Hit vänder du dig om självmord och psykisk ohälsa:
Mind Självmordslinje: mind.se (chatt) eller tel 90101 kl 00-24
Mind Äldretelefonen: 020-222233
BRIS: Tel 116 111
Jourhavande medmänniska (Röda korset): Tel 08-7021680
Jourhavande präst: Tel 112, kl 21-06
SPES: Tel 020-181800 kl 19-22