Stora skillnader mellan partierna i jakten på utlandsröster

Uppdaterad
Publicerad

Partier till höger satsar betydligt mer på att locka utlandsröster jämfört med partierna till vänster. Det visar SVT Nyheters kartläggning. Moderaterna har bland annat skickat ut personliga videohälsningar till 160 000 utlandssvenskar.

– Vad vi vet har ingen annan gjort något liknande, säger partiets kommunikationschef Martin Borgs.

Med bara en vecka kvar till valet ser opinionsläget mellan de två regeringsunderlagen ut att vara mycket jämnt. En väljargrupp som kan få ett direkt avgörande på utfallet är utlandssvenskarna. Det skulle i så fall inte vara första gången.

Under valnatten 1979 såg det socialistiska blocket ut att gå mot en knapp seger. Men majoriteten skiftade till de borgerliga partiernas fördel efter att de sista poströsterna räknats. En stor andel av dem var just utlandsröster.

Val 2022

M satsar på personlig film

Inför årets val är Moderaterna det parti som tycks satsa mest på att nå väljare utanför Sveriges gränser.

M har skickat brev till samtliga 160 000 utlandssvenskar som finns i röstlängden. Det gjorde man även inför förra valet, men nytt för i år är att brevet också innehåller en QR-kod som leder till en personlig videohälsning från Ulf Kristersson.

– Ulf har läst in de allra flestas namn, om än inte allas, säger kommunikationschefen Martin Borgs.

Partiet försöker också nå ut på andra sätt. Under midsommarafton kampanjade man exempelvis i Hyde park, London.

SD: Syns mer i utländsk media

Även Sverigedemokraterna uppger att man satsar mer på utlandsväljare i år. Jämfört med förra valet har partiet genomgått en professionalisering, säger presschef Oskar Cavalli-Björkman.

Det handlar bland annat om att man i högre utsträckning når ut genom sociala medier och utländsk media.

– Kort sagt har vi ett bredare kontaktnät hos internationell media än vad vi hade 2018. Det öppnar så klart många dörrar och fler möjligheter till exponering i utländsk press.

Centerpartiet och Liberalerna har precis som M i år kontaktat utlandssvenskar via post. C har skickat omkring 45 000 brev medan L har riktat utskick till ”vissa utlandssvenskar”. L har också gjort riktade satsningar i sociala medier.

S, V, MP och KD: Inga särskilda satsningar

Fyra partier – Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Kristdemokraterna – satsar inte särskilt på väljargruppen utlandssvenskar.

”Vi har samma budskap till alla – och tror att även utlandssvenskar följer svensk media i en digital värld”, svarar S presstjänst.

Tidigare forskning visar att utlandsrösterna har gynnat främst Moderaterna. Hör forskaren och valexperten Maria Solevid förklara mer i videon ovan.

Fakta: Så många utlandssvenskar kan rösta

Omkring  175 000 utlandssvenskar är upptagna i den så kallade röstlängden – vilket betyder att de finns i Valmyndighetens register och får utskick med röstkort och annan valinformation.

Valmyndigheten har i år skickat 160 000 brev till svenskar boende utomlands. För övriga röstlängden saknas fullständig kontaktinformation.

För att behålla sin plats i röstlängden behöver man anmäla det senast vart tionde år. Anmälan till röstlängden sker även när man anmäler ny adress i utlandet.

Även personer som inte står i röstlängden har rätt att rösta genom exempelvis brevröst eller på en ambassad.

I valet 2018 röstade knappt 40 procent av utlandssvenskarna som är upptagna i röstlängden, enligt SCB.

Så satsar partierna på utlandssvenskar

Moderaterna

M har skickat 160 000 brev till väljare i utlandet – de innehåller också en individuell QR-kod som leder till en kampanjfilm med partiledare Ulf Kristersson.

En viktig del av kampanjarbetet står nätverket ”Moderater i utlandet” för. Partiet skriver också artiklar och gör andra aktiviteter för att nå ut till utlandsväljare. De har bland annat  genomfört kampanjarbete i Hyde park på midsommar, uppger M:s kommunikationschef.

Sverigedemokraterna

SD samarbetar med olika organisationer som specifikt riktar in sig på utlandssvenskar. Partiet har också tillgängliggjort hemsidan så att man som utlandssvensk, eller anhörig, lätt kan få information och valsedlar skickat till sig.

Partiet har också professionaliserats ytterligare sedan förra valet och når i mycket högre utsträckning ut genom sociala medier, men också genom utländsk media, enligt partiets presstjänst.

Centerpartiet

C har skickat 45 000 brev till väljare i utlandet. Urvalet baseras bland annat på hur det går för C:s syskonpartier i respektive land, samt hur högt olika länder hamnar i mätningar av hur liberala de anses vara.

Dessutom har en folder med politik som riktar sig till väljare i utlandet tagits fram, uppger pressavdelningen.

Till skillnad från förra valet annonserar partiet inte i sociala medier utomlands under 2022.

Liberalerna

L har riktad annonsering i sociala medier och riktade utskick till vissa utlandssvenskar. Liberalerna annonserade inte i sociala medier särskilt riktat mot utlandssvenskar förra valet.

Socialdemokraterna

S har ingen förening i utlandet och uppger att man har samma budskap till alla om varför man ska rösta på Socialdemokraterna. Partiet skriver att även utlandssvenskar följer svensk media i en digital värld.

Vänsterpartiet

V riktar sig inte på något speciellt sätt mot väljare som bor utomlands. ”Men de nås givetvis av våra digitala annonser”, skriver partiets presstjänst.

Miljöpartiet

MP har ingen riktad kampanj mot utlandssvenskar.

Kristdemokraterna

KD gör ingen riktad satsning mot utlandssvenskar. Förra valet annonserade partiet mot utlandssvenskar, men inte i årets val.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Val 2022

Mer i ämnet