Med bara en vecka kvar till valet ser opinionsläget mellan de två regeringsunderlagen ut att vara mycket jämnt. En väljargrupp som kan få ett direkt avgörande på utfallet är utlandssvenskarna. Det skulle i så fall inte vara första gången.
Under valnatten 1979 såg det socialistiska blocket ut att gå mot en knapp seger. Men majoriteten skiftade till de borgerliga partiernas fördel efter att de sista poströsterna räknats. En stor andel av dem var just utlandsröster.
M satsar på personlig film
Inför årets val är Moderaterna det parti som tycks satsa mest på att nå väljare utanför Sveriges gränser.
M har skickat brev till samtliga 160 000 utlandssvenskar som finns i röstlängden. Det gjorde man även inför förra valet, men nytt för i år är att brevet också innehåller en QR-kod som leder till en personlig videohälsning från Ulf Kristersson.
– Ulf har läst in de allra flestas namn, om än inte allas, säger kommunikationschefen Martin Borgs.
Partiet försöker också nå ut på andra sätt. Under midsommarafton kampanjade man exempelvis i Hyde park, London.
SD: Syns mer i utländsk media
Även Sverigedemokraterna uppger att man satsar mer på utlandsväljare i år. Jämfört med förra valet har partiet genomgått en professionalisering, säger presschef Oskar Cavalli-Björkman.
Det handlar bland annat om att man i högre utsträckning når ut genom sociala medier och utländsk media.
– Kort sagt har vi ett bredare kontaktnät hos internationell media än vad vi hade 2018. Det öppnar så klart många dörrar och fler möjligheter till exponering i utländsk press.
Centerpartiet och Liberalerna har precis som M i år kontaktat utlandssvenskar via post. C har skickat omkring 45 000 brev medan L har riktat utskick till ”vissa utlandssvenskar”. L har också gjort riktade satsningar i sociala medier.
S, V, MP och KD: Inga särskilda satsningar
Fyra partier – Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Kristdemokraterna – satsar inte särskilt på väljargruppen utlandssvenskar.
”Vi har samma budskap till alla – och tror att även utlandssvenskar följer svensk media i en digital värld”, svarar S presstjänst.
Tidigare forskning visar att utlandsrösterna har gynnat främst Moderaterna. Hör forskaren och valexperten Maria Solevid förklara mer i videon ovan.