Det är de amerikanska ambassaderna i Norge, Sverige och Finland som finansierar det här projektet. Sammanlagt lägger de 1,5 miljoner norska kronor till arbetet med de här kvalitetsmärkena.
– Pengarna är från en amerikansk fond tänkt till att främja urfolkskultur i Arktis. De här pengarna är just vad vi behöver till projektet. De har även varit på besök i Sápmi från ambassaderna, berättar Christina Hætta, chef på Samerådets kulturavdelning.
Ändrade riktlinjer
Sámi duodji-märket för traditionell slöjd togs i bruk på 80-talet. Men nu är märket något ändrat och riktlinjerna är nya.
– Största skillnaden i riktlinjerna är att den som ansöker ska skicka in tre föremål för granskning. Tidigare har det räckt med att skicka in bilder. Annars är riktlinjerna inte så mycket förändrade. Tanken är att det ska vara lika över gränserna, säger Johanna Njaita, verksamhetsledare på Sámi Duodji, Sameslöjdstiftelsen.
Föremålen ska skickas in till respektive licenskontor. På svensk sida är det Sámi Duodjis styrelse, som kommer ta in extra kompetens om de behöver i bedömningen.
Sámi made – nytt märke
Det kommer finnas en lista på traditionella föremål och traditionella material, för den slöjd som ska kunna få Sámi Duodji-märket. För de produkter som inte platsar in på den listan finns det andra märket, Sámi Made. Samerådet är licenskontor för det märket.
– Vi såg att behovet fanns att kunna visa för köparna att produkter är gjorda av samer och främjar det samiska samhället, säger Sandra Márjá West, projektledare Samerådet.
Se projektledare Sandra Márjá West om det helt nya märket, Sámi Made