– Det har varit svårt, det vittnar rektorerna om. Det har varit många utmaningar, men man har också lyckats lösa dem på många sätt. I dag bedrivs undervisningen enligt ordinarie schema på många håll och det är tillfredsställande undervisning, säger Lars Thornberg, som är projektledare för granskningen.
Fyra problemområden
Betygssättningen är ett problem som skolinspektionen identifierat. Många lärare tycker det är svårt att sätta rättvisa betyg utan nationella prov och utan kontakten med eleverna.
Det finns också tendenser till att elevernas motivation sviktar. Det gäller inte minst de elever som redan innan hade svårare att motivera sig.
Dessutom känner sig många elever ensamma hemma framför datorn och saknar den sociala samvaron i skolan.
Och så är det förstås svårt att genomföra praktiska moment på distans. Men det finns exempel på kreativa lösningar, bland annat en restauranglinje där man skickat hem matlådor till eleverna.
Drabbar elever olika
En del elever som tidigare hade hög frånvaro, så kallade hemmasittare, tycks trivas bra med det nya sättet att studera. Flera rektorer vittnar om att de nu har högre närvaro.
– Samtidigt har vi andra elevgrupper som har det lite svårare. De elever som exempelvis har väldigt höga ambitioner. Det är svårt att avgränsa när skoldagen slutar och vad som är en normal arbetsbelastning. Och eleverna som har social oro i hemmet. Det lyfter rektorerna att den elevgruppen är sårbar. De måste man verkligen ha fokus på i den här situationen, säger Lars Thornberg.