50 anmälningar till Konsumentverket berättar om äldre människor som blivit uppringda och övertalade att byta ut sina telefonabonnemang mot företagsabonnemang utan ångerrätt.
Företaget Telephon bygger sin verksamhet på att man kan nå folk på telefon. Men själva uppger man bara ett enda telefonnummer på hemsidan – till en kundtjänst.
När vi ringer svarar där en Adam Ljung. Det är samma namn som står på ett mejl som Telephon skickat till Konsumentverket, med svar på kritiken från de många personer som anmält bolaget.
I brevet till konsumentverket har Adam Ljung titeln kundservicechef. Men när vi talar med honom säger han att han inte får svara på några frågor.
– Jag har tyvärr inte rätt att uttala mig när det gäller företaget.
Men det är ju du som skickat era inlagor till Konsumentverket?
– Ja, men jag har inte rätt att uttala mig i såna här ärenden.
Adam Ljung hänvisar till en marknadschef vid namn Jonas Andersson, som vi når genom att skicka ett mejl till kundtjänsten. När Jonas Andersson ringer upp frågar vi om företaget är intresserade av att bemöta kundernas kritik i en tv-intervju.
– Det får i så fall styrelsen ta ställning till.
Jonas Andersson återkommer dagen därpå med beskedet om att styrelsen inte vill ställa upp på någon intervju.
Samtidigt har SVT:s granskning lett till nya frågor om just styrelsen. Mejlet som skickats till Konsumentverket visar sig ha skapats av en datoranvändare med signaturen Shaho, och skickats från ett bostadsområde i södra Stockholm där en av bolagets tre styrelseledamöter bor – med mellannamnet Shaho.
Vi besöker området och möter en släkting som ringer upp ledamoten. Men han låter hälsa att han inte vill tala med oss.
I fredags kom så ett pressmeddelande från Telephon där man skyller klagomålen på ”en återförsäljare” som man nu uppger att man brutit samarbetet med.
Däremot vill man alltså inte svara på några ytterligare frågor från SVT. Till exempel varför man inte helt enkelt avslutar avtalen med de många äldre som bundits fast i långa telefonabonnemang man inte vill ha.
SVT fortsätter bevakningen av Telephons metoder, och startar nu också en stor granskning av försäljarbranschen tillsammans med publiken. Hjälp oss att kartlägga säljarnas metoder här.